23948sdkhjf

Lågt rullmotstånd minskar bränslekostnader

Nokian Noktop regummeringsmaterial klarade sig bäst i ett test som den tyska provningsorganisationen TÜV gjorde nyligen. Både rullmotståndet och värmeutvecklingen var lägst på Noktop slitbanor jämfört med konkurrentprodukterna. Lågt rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning och i yrkestrafik med många mil om året blir besparingen betydande. Utöver Nokian Noktop testade TÜV regummeringsmaterial från flera olika europeiska däcktillverkare. Testet gjordes i april 2001 i laboratorieförhållanden enligt ISO 8767 standarden. Standarden används i rullmotståndsmätningar både på personbils- och lastbilsdäck. Rullmotståndet räknas efter energimängden som går åt på en viss körsträcka. Faktorer som påverkar rullmotståndet är hastighet, last och lufttryck. Rullmotståndet blir större desto högre farten är. Lasten ökar trycket mot däcket och därmed blir rullmotståndet större. För lågt lufttryck sliter mer på däck och ökar bränsleförbrukningen. Betydande vinster med lägre rullmotstånd Samma gäller omvänt. Lågt rullmotstånd minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläpp. En lastbil med släp har ofta 22 hjul och däckens rullmotstånds- och värmeutvecklingsegenskaper spelar en viktig roll när det gäller milresultat och lönsamheten. Beräkningar gjorda i Finland visar att bränslekostnaderna utgör cirka en femtedel av de totala kostnaderna för en lastbil i fjärrtrafik. Kostnaderna kan bli upp till 10 procent lägre om rullmotståndet är lågt. 10 procent lägre rullmotstånd minskar de totala kostnaderna med 2 procent och bränslekostnaderna med cirka 10 procent. 35 000 kronor lägre bränslenota Nokian Tyres räkneexempel baserar sig på en körsträcka på 10 000 mil om året och på en förbrukning på 4 l/mil. Om det finns Nokian Noktop regummerade däck med lågt rullmotstånd på samtliga axlar, kan bilens bränsleförbrukning bli 4000 liter lägre om året. Besparingen blir därmed cirka 35 000 kronor om året. Nokian Tyres har lyckats minska rullmotståndet på sina Noktop slitbanor tack vare nya gummiblandningar och den långa erfarenheten som tillverkare av däck- och regummeringsmaterial. Låg värmeutveckling och lågt rullmotstånd är bland de viktigaste egenskaperna på Nokian Noktop slitbanor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.208