Robert Bosch och Michelin i samarbete om brake by wire
Robert Bosch och Michelin-gruppen står nu inför ett omfattande samarbetsprojekt för att utveckla och distribuera avancerade chassisysten till fordonsindustrin. Det handlar om elektroniskt styrd chassisättning, luftfjädring i kombination med relevant däckteknologi. Samarbetsavtalet syftar till att utveckla vad man kallar vehichle dynamic management systems och omfattar allt från forskning, utveckling och marknadsföringsaktiviteter. I basskedet kommer de två samarbetsparteran utveckla delsystemen var för sig och därefter sammanföra systemen under ett gemensamt varumärke. I ett senare skede är det också tänk att andra underleverantörer kan medverka med delkomponenter. För Michelin och Bosch står också jointventure avtalet för att tillförsäkra sig en marknadsplats inom vehichle dynamic management systems. Huvudkonkurrenten heter Continental Teves som redan nästan år går i serieproduktion till Mercedes med sitt EHB-system (Electro Hydralic Brake). EHB ger kortare och mjukare bromsträcka samt optimal pedalkänsla, tex utan vibrationskänsla vid ABS-inbromsning. I pipelinen har också Continental Teves EMB (Electro Mechanical Brake), ett andra genartionens system som bygger på brake by wire teknolgi där allt information överförs elektronisk utan bromsvätska eller hydraulik. Bosch är innovatörer och ledande aktörer när det gäller utveckling av ABS-system och sedermera även ESP, (Electro Stability Program) och står nu också inför lanseringen av sitt elektro hydraliska bromssystem SBC, som i princip är synonymt med Continentall Teves EHB. Michelin tillför i första fasen sitt PAX-system en teknologi som innebär att man kan köra med en punkterad däck och ändå behålla vägegenskaperna.