23948sdkhjf

Doldis kan vinna Rally-SM

Till helgen ska svensk rallysport utse sina svenska mästare. Sammanlagt sex SM-tecken handlar det om - fem seniorklasser och en juniorklass. Finaltävlingen heter Hans Persson-Pokalen och avgörs med Köping som utgångspunkt under två dagar - fredag och lördag 21-22 sept. Och - genom att man delar ut dubbla poäng så är SM fortfarande en öppen affär i alla klasser! En förare som har stora chanser att vinna guld är Roger Andersson, 27-årig rallydoldis som tävlar för SMK Valdemarsvik. Roger ställer upp i Lilla Grupp N där förarna i två olika cylindervolymsklasser slåss om samma SM-tecken. - Vi är väl de förare som är minst omskrivna i SM-cirkusen, skrattar Roger. Som kör i minsta bilklassen - N 1. N1-klassen är öppen för förare som kör 2-hjulsdrivna standardbilar med upp till 1400 cc motorer. - Det är en jättebra klass - den klart billigaste att tävla i av alla SM-klasser, säger Roger, som vunnit N1 i samtliga SM-tävlingar i år. För det mesta dessutom överlägset. Enbart i den andra deltävlingen var han rejält hotad. - Vi valde fel däck på ett par sträckor och det var kris ett tag. Men annars har det gått jättebra. Vi har gjort ett rejält ryck i början av tävlingarna. Sedan har vi kunnat slå av på takten och bevaka ledningen. Att Roger i en liten VW Polo leder SM sticker förstås i ögonen på SM-konkurrenterna som tävlar i större bilar - upp till 2000 cc - med betydligt mer hästkrafter. Å andra sidan har förarna i 2-litersklassen inte alls kört så stabilt som den långe bilmekanikern från Söderköping som tog SM-silver i JSM för två år sedan - med en betydligt större bil. - Man måste ta sig i mål om man vill vinna, ler Roger. Östgöten har 116 hk till förfogande i sin tävlingsbil - en VW Polo. Att Roger varit så dominerande i år förklarar han enkelt: - Förra året körde jag samma bil - fast i den trimmade klassen. Det gjorde att jag var bättre förberedd i år, när jag byggt om bilen för att köra i standardklassen. Jag visste hur den skulle köras och inget var nytt för mig. Sammanlagt 200.000 har Rogers VW Polo kostat. Det är en låg siffra för en tävlingsbil i SM-sammanhang: - Visserligen åker vi inte lika fort som förarna i de större och starkare bilarna. Men det gör inget, eftersom vi konkurrerar inbördes i klassen. - Personligen tycker jag att den här typen av bil är perfekt att börja med, om man vill in i sporten. Inte minst för att bilarna håller så bra. Det är sällan någon tvingas bryta. Dessutom blir kostnaderna för däck relativt låg. Roger har 75 SM-poäng inför helgens SM-final och jagas närmast av Johan Lindskog från Katrineholms MK i en likadan Polo N1 och av Martin Hjelmar, som kör en 2-liters Renault Clio. - För min del räcker det om jag tar 4 poäng. Så jag har taktiken helt klar den här gången: jag kommer att köra för att ta mig i mål och struntar totalt i konkurrenterna. - Nu är det guld som gäller och jag skulle aldrig förlåta mig sjäv om jag chansade, åkte av och tvingades bryta, säger Roger Andersson. En av förarna som har guldläge inför helgens SM-final: Fotnot: Klasserna i Rally-SM: Lilla Grupp N (kallas N2): Förare som kör standardbetonade 2-hjulsdrivna bilar med max 1,4-liters motorer (N1) eller max 2,0 (N2). Båda klasserna tävlar för sig men kör om samma SM-tecken. I N1 tävlar förarna med exempelvis VW Polo och Suzuki Swift. i N2 kör man med främst Renault Clio, Peugeot 306 och Seat Ibiza. Stora Grupp N (kallas N4): För förare som kör större bilar. Fyrhjulsdrift och turbo tillåtet. Dominerande bilmärke är Mitsubishi i olika utföranden. Lilla Grupp A (kallas F2): Som Lilla Grupp N - fast rejält trimmade. Bilarna i den här klassen är t ex Opel Astra, Renault Megane, Ford Puma och VW Golf. Stora Grupp A (kallas H4WD). Som Stora Grupp N - fast trimmade. Här finns de verkliga monstren - inte minst WRC-bilarna, som man tävlar med i rally-VM. Här finns Ford Escort WRC, Subaru WRC och Toyota WRC samt äldre Grupp A-bilar på samma tema. Grupp H: En nationell klass för trimmade 2-hjulsdrivna bilar. Bilarna i den här klassen går i princip lika fort som bilarna i F2-klassen. Vanligaste Grupp H-bilen i SM är en Toyota Corolla med 2-litersmotor men här finns också trimmade Volvo-bilar av olika slag, VW Golf m fl. Junior-SM: Öppen för juniorer som kör N1 eller N2-bilar. Och junior i bilsport är man fram till och med det år då man fyller 26. Å andra sidan blir man inte junior förrän man fyllt 18 och skaffat körkort...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063