23948sdkhjf

Ny mässhall på Elmia ger lyft åt Auto Teknik

Elmia, som den 30 januari till 2 februari 2002 är värd för branschmässan Auto Teknik 2002, har ökat sin utställningskapacitet med 73% på fem år. När Elmias senaste utställningshall efter en byggtid på endast ett år nu tas i bruk är det ljuset, rymden och naturen som står i fokus. Givetvis har utgångspunkten under arbetet i första hand varit funktionaliteten - en mässhall kräver så mycket mer än andra offentliga rum i form av ex.vis komplex logistik, luftteknik och hållbarhet - men målet har varit att skapa en ombonad och kreativ miljö för utställare och besökare utan att för den skull minska på möjligheterna att bjuda in ett storslaget landskap. Hallen rymmer 8.000 m2 utställningsyta och ca 7.000 m2 biyta i form av mässentré, restauranger, presscenter, teknikutrymmen och övriga faciliteter. Placeringen på utställningsområdets norra och övre del har givit arkitekterna stora möjligheter att laborera med rymd och ljus. Fallhöjden ned mot Elmias övriga mässhallar är hela 6-7 våningsplan vilket öppnat stora möjligheter till spännande lösningar med utsikt både över Vättern och mot E4:an. Naturen har haft sin självklara plats i både materialval och arkitektur. Enkla former, distinkta linjer och naturmaterial som trä, glas, sten och metall har varit ledstjärnor i arbetet. Tanken har varit att skapa en behaglig miljö och arbetsplats som inbjuder till kreativa möten och stimulerande upplevelser. Golvet i mässentré och transportsträckor består av 3.800 m2 limmat ekgolv som inte bara håller fötterna pigga med sitt mjuka anslag utan också håller hjärnan alert tack vare effektiv ljudabsorbering. Planlösningen är öppen och inbjudande för att öka orienterbarheten för besökaren. Målet har varit att skapa en atmosfär där man även som förstagångsbesökare känner sig hemma. En mässa kan ofta vara en hektisk miljö att vistas i och stor kraft har lagts bakom de psykologiska faktorer som påverkar människor - färgval, material och yttre förhållanden. En spännande detalj i interiören är att man medvetet valt att inte dölja den teknik som krävs för att tekniskt försörja en offentlig byggnad av det slag som Elmias nya mässhall utgör. Över en helg ska ex.vis tiotusentals människor ha tillgång till ren luft vilket kräver enorma ventilationstrummor och fläktinstallationer. Dessa samt ex.vis kabelstegar och sprinklersystem tillåts att visas upp i sin helhet och blir fängslande attraktioner i inomhusmiljön. Elmias nya ansikte utåt - som kort och gott fått namnet Hall A - kommer ytterligare att stärka företagets identitet som internationell fackmässearrangör. Avstampet i naturmaterial och funktionalitet är, vid sidan av de möjligheter till nya mässprojekt och expansion av redan befintliga som hallen tillåter, ett led i den starka utveckling Elmia som varumärke genomgått de senaste åren. Företaget är idag inte längre endast en mötesplats utan också en resurs för marknadsföring och försäljning och ett forum för bransch- och utvecklingsfrågor. Elmia har ökat sin utställningskapacitet med 73% på fem år och besitter nu en total utställningsyta på 34.000 m2 fördelad på fyra hallar. Utomhusområdet omfattar 300.000 m2.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067