Bromsar stort problem för bussar
Under år 2000 besiktades 14 400 bussar, 30 procent underkändes, de allra flesta på bromssystemet. De vanligaste felen på bromssystemet gällde ojämn bromsverkan, dvs. att hjulen på varje axel har olika bromskraft. Bussar som körs i yrkestrafik är i bättre skick än de som inte används yrkesmässigt. Bilprovningens rapport Bussar, Resultat från kontrollbesiktningar 2000 redovisar besiktningsutfallet för bussar fördelat på viktklasser, fabrikat, ålder, körsträckor och antal axlar. Studien visar även hur det gått för de fordon som är med i projektet Tung satsning på säkerhet och som gjort en extra bromskontroll utöver kontrollbesiktningen. – Det värsta med de här besiktningsresultaten är egentligen att de är en upprepning. Det är ju märkligt att vi år efter år ska tvingas underkänna minst 15 procent - drygt 2000 bussar - med allvarligt försämrad bromsförmåga, kommenterar Björn Sundfeldt, trafiksäkerhetsansvarig på Bilprovningen. Ansvaret för detta missförhållanden kan nog delas ungefär jämnt mellan tillverkare och bussbolag. Både grundkonstruktioner och underhåll måste uppenbarligen förbättras betydligt, avslutar han. Några siffror hämtade ur rapporten: * Trots att de tyngsta bussarna, över 16 ton, har den längsta årliga medelkörsträckan av samtliga viktklasser, 8 800 mil, har de den lägsta underkännandefrekvensen. Ändå underkändes var fjärde buss i denna viktklass. 59 procent godkändes utan någon anmärkning. * Nästan var femte ettårig buss i viktklassen 3,5-7 ton underkändes på bromssystemet. Anmärkningarna avsåg till allra största delen parkeringsbromsen. * Underkännandefrekvensen stiger med ökat antal axlar. I den tyngsta viktklassen underkändes 24 procent av de 2-axliga mot 29 procent av de 3-axliga. * För de bussar som är anslutna till Tung satsning på säkerhet och gör en extra bromskontroll mellan ordinarie kontrollbesiktningar underkändes fem procentenheter färre bussar i åldersgrupperna äldre än fem år. * Ledbussar, som alla tillhör den tyngsta klassen, har en lägre andel underkända än övriga i klassen. 20 procent underkändes mot 26 procent för hela klassen. * På 400 av de tunga bussarna över 3,5 ton var dörrarnas klämskydd ur funktion och 1 000 bussar fick notering om att klämskydd saknades. * Av de bussar om används i yrkesmässig trafik underkänns 28 procent. Det är väsentligt lägre än för bussar som inte används i yrkesmässig trafik. Av dessa underkändes hela 61 procent. Ålders- fördelningen visar att närmare 75 procent av bussarna som inte körs i yrkesmässig trafik är äldre än tio år medan motsvarande andel för bussar i yrkesmässig trafik är 33 procent. Antalet bussar i icke yrkesmässig trafik är 1 000 mot drygt 13 000 övriga.