Bosch Aerotwin - torkarblad med ny teknik
Bosch Aerotwin är en helt ny typ av torkarblad, helt utan länkar och byglar som torkarblad av standardtyp har. I stället pressas gummit mot vindrutan med hjälp av två förhöjda fjäderskenor. Resultatet uppges blir att bladet rengör både bättre och tystare. Den nya tekniken fördelar trycket mot vindrutan på ett jämnare sätt. Den för varje bilmodell skräddarsydda fjäderskenan med Evodium trycker bladet stadigt mot vindrutan. Torkarbladet böjer sig efter vindrutans välvning och ger ett och jämnt torkresultat över hela torkarbladets längd. Detta märks speciellt l svåra förhållanden som i snöslask, mörker och kraftig regn. Torkarbladet har en integrerad gummispoiler som ser till att bladet ligger stadigt mot vindrutan även i hög hastighet och i kraftig fart- eller sidvind. Bladet är nästan hälften så högt som ett standardtorkarblad, vilket gör att det blir betydligt färre vindvirvlar runt bladet och därmed har det mycket tyst gång. Torkarbladet har en låg profil som sägs passa bra för moderna bilmodeller. Gummikonstruktionen uppges innebära att bladet fungerar bra även på vinter. Is och snömodd fryser inte fast på slätt gummi, vilket ofta händer på länkar, byglar och metallarmar på standardtorkarblad. Gummit som används i Aerotwin är tvåkomponentsgummi av hög kvalitet som tål bra både extremvärme och kyla. Aerotwin är lätt att montera på plats med en ny typ av stickfästning. lnfästningen mellan arm och blad kräver alltså inte någon lös plastadapter. Biltillverkare som land annat Mercedes CL-Coupe, VW Lupo och Audi A2 originalmonterar Aerotwin på sina nya blidmodeller.