23948sdkhjf

Rustad vann i ETCC

Starten i ETCC-loppet på Jarama-banan i Spanien och vad som sen hände i tävlingens första kurva var bedrövligt. Förarnas kördisciplin var absolut obefintlig och resultatet blev tidernas karambolage! Huisman tog innern och bromsade sent, mycket sent och gled ut. Villamil i mitten av banan måste ha haft mörka glasögon ty han ser inte Huismans BMW vid sin sida utan svänger in --- rakt i sidan! Morbidelli som sällan missar att blanda sig i närkontakter, hakade på Villamil och när de tre därefter for ut i spenaten, förlåt den röda sanden, var han den förste att bryta. Villamil drogs loss --- hemmaförare --- och kunde fortsätta efter att ha tappat ett varv. Huismans bil hade dessutom blivit påkörd i häcken och rullades i depå med en hel del plåtskador. Efter den första kurvan krokade ytterligare några bilar ihop och blev stående. Då borde loppet naturligtvis ha fått rödflagg. Men icke. Inte ens en pacecar kom ut. Enbart en ynka röd-gul flagg som talade om att det blivit halt på banan! Bedrövligt! Funktionärer sprang omkring på banan som yra höns för att antingen sanera utspilld olja eller vatten alternativt ordna bogsering av vraken! Arrangörerna borde i detta läge ha fått rött kort… Peggen tackade säkert sin lyckliga stjärna att han inte befann sig på sin sedvanliga kvalruta fem till sju, någonting. Nu kunde han bevittna eländet från parkettplats. Därefter blev det lite oroligt i fältet. Salvatore Tavano i en Alfa Romeo 147 stod för god underhållning när han klarade av de båda återstående CiBiEmme-bilarna med utomordentligt optimistisk körning i sin Alfa 147. En bil som blir att räkna med på allvar nästa år. På det trettonde varvet kom Peggen med Tom Ferrier i släptåg ikapp Gabellini som låg sjua. Två varv senare gör Peggen sitt Kamikaze-försök i hårnålen som kallas Farina efter föraren som vann den första VM-titeln i F1 1950. Det var ett dödsdömt försök. Peggen tog för sig ordentligt av curb´sen, bilen studsade och tappade balansen, Peggen var sen för tidigt på gasen och resultatet blev en präktig rundpall och tappade placeringar! Bättre kan du, Peggen! Rustad vann till slut med över 11 sekunders marginal --- ett slag ledde norrmannen med över 40 sekunder men slog av på takten. --- Kanske killarna bakom mig trodde att de var med i ett drag race --- de körde alla rakt fram bakom mig! Min Nissan var snabbast idag, men avståndet till de andra berodde enbart på att så många tvingades bryta. Nu väntar finalen på portugisiska Estoril om tre veckor… Resultat FIA European Touring Car Championship (Super Production) Race 9 av 10. Jarama, Spanien. 1. Tommy Rustad, Nissan Primera Mk.3, 32.23.519 2. Tobia Masini, Alfa Romeo 156, 32.35.104 3. James Hanson, BMW 320i, 32.35.929 4. Peter Kox, BMW 320i, 32.49.413 5. Salvatore Tavano, Alfa Romeo 147, 32.56.918 6. Paulo Ruberti, BMW 320i, 32.58.195 7. Stefano Gabellini, BMW 320i, 33.00.686 8. Tom Ferrier, BMW 320i, 33.01.982 9. Per-Gunnar Andersson, BMW 320i, 33,15,370 10. Ettore Bonaldi, Alfa Romeo 147, 33.16,601 11. Peter Beckers, BMW 320i, 33.56.599 12. Luis Villamil, Alfa Romeo 156, 17 varv 13. Simone Di Luca, Nissan Primera Mk.3, 16 varv Snabbaste varv: Tommy Rustad, 1.47.146 (129,35km/t) på varv 7. Ställning 2001 FIA European Touring Car Championship – SPC. 1. Peter Kox, 117 poäng 2. Duncan Huisman, 114 3. Tommy Rustad, 88 4. Norman Simon, 79 5. Gianni Morbidelli, 55 6. Paolo Ruberti, 46 7. Per-Gunnar Andersson, 43 Tobia Masini, 43 9. James Hanson, 24 10. Luis Villamil, 21

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063