Allt fler verkstäder för aluminiumbilar
Svenska Volkswagen fortsätter att bygga ut sin serviceorganisation för att klara att reparera karosskador på aluminiumbilar. Styrande är back up inför reparationer av Audi A2 samt A8 bilar konstruerad helt i aluminium, men även övriga Audi-modeller som får allt mer karossdelar i detta material I organisationen finns sedan tidigare två verkstäder med inriktning på aluminium, placerade i Bromma och Göteborg. Dessa öppnades i samband med introduktionen av Audi A8 i mitten av 90-talet. Men två alu-verkstäder täcker inte de behov av reparationen som förväntas i och mer volymbaserade modeller kommer på marknaden. Specialkompetens Under senaste året har organisationen byggts ut med ytterligare fyra strukturverkstäder med kompetens att rikta och svetsa aluminium. Dessa verkstäder - Ängelholm, Nässjö, Östersund, Umeå - tar hand om allvarligare skador och bemannas med nivå 2 mekaniker, som utbildas i Ingolstadt alternativ Neckarsulm på strukturarbete och licenssvetsning. Smärre skador Ytterligare sju verkstäder - Falun, Uppsala, Örebro, Hanninge, Nyköping, Lidköping - Malmö får speciella avdelning för aluminiumbilar. Här behandlas smärre skador upp mot 15 km/tim och man använder sig av befintliga mekaniker med kompetens att nita och lima. Utbildning sker i Södertälje. Investering För Svenska Volkswagens återförsäljarnät innebär de nya alu-verkstäderna en större investering. Eftersom aluminium inte får komma i kontakt med tex stålspån – kontaktkorrosion - krävs separata verkstäder med speciella verktyg märkta för ändamålet. Aluminium är också känsliga för dragbelastning vilket kräver riktbänkar med anpassad utrustning. -Vi räknar med vissa initialkostnader för att bygga ut verkstadsnätet som inom det närmaste året bör omfatta 20 anläggningar. Men satsningen är nödvändig eftersom beståndet av bilar med aluminiumkarosser successivt kommer att öka säger Audi Sveriges