Ny Opel Vectra
Helt nya Vectra skriver ett nytt kapitel i Opels framgångshistoria i det mellanstora marknadssegmentet. Modellserien har en helt ny, förarorienterad formgivning med många teknologidebuter, hög komfort och särskilt rymlig interiör. Den distinkta nya formgivningen kommer att karakterisera Opels framtida bilar. Tillverkningen, som föregåtts av investeringar på nära 800 miljoner Euro, startar i januari 2002 i Rüsselsheim vid Europas modernaste bilfabrik. Nya Vectra får sin världspremiär på nästa års bilsalong i Genéve, med IDS (Interactive Driving System) - ett helt nytt chassisystem - som en av huvudattraktionerna. Försäljningen startar strax därefter. Opels nya mellanstora modell blir först tillgänglig som fyradörrars sedan med fyrcylindriga ECOTEC-motorer med effekter mellan 90 M1 22 hk och 108 kW/l 47 hk (bensin) och med dieselmotorer på mellan 74 M1 00 hk och 92 M1 25 hk. Opel kommer i Vectra, för första gången, erbjuda en 5-stegs automatlåda med manuellt växlingsprogram. Den nya Vectra-serien kommer att utökas under de närmaste två åren med lansering av nya karosstyper, motorer och växellådor. Det helt nya IDS-chassisystemet är en av huvudpunkterna i tredje generationens Vectra. Det omfattar en ny multilink-bakaxel, elektro-hydraulisk styrservo med elektroniskt kontrollprogram samt komponenter i aluminium för minskad ofjädrad vikt. IDS ger avsevärt förbättrade köregenskaper och höjd åkkomfort. Den aktiva säkerheten är ytterligare förbättrad genom ESPPlus, ett helt nytt elektroniskt stabilitetsprogram, som gör debut i nya Vectra. Karossen i Opels nya mellanstora utmanare motsvarar de högsta kraven i klassen i fråga om stabilitet, komfort och kvalitet tack vare högkvalitativa lättviktsmaterial såsom aluminium, magnesium samt både höghållfast och ungshärdat stål. Nya Vectras medvetna, distinkta formgivning utgör ett mönster för kommande Opel-modeller. Dess rena konturer understryker bilens större mått: Tack vare det förlängda axelavståndet (+60 mm), den större spårvidden (+52 mm fram/+45 mm bak) och det högre taket (+52 mm) erbjuder den nya modellen avsevärt större innerutrymmen än sin föregångare. Den aerodynamiska formen (luftkotståndskoefficient: 0.28) och sofistikerade ljuddämpande åtgärder gör nya Vectra ovanligt tyst, både på in- och utsidan. Vectras ambitioner avspeglas i formgivningen och valet av interiörmaterial, samt framför allt i utbudet av utrustning med syfte att höja förarens och passagerarnas säkerhets- och komfortnivå. Så har nya Vectra till exempel ett helt nytt integrerat elektroniksystem, intelligent Electronic Climate Control med luftkvalitetssensor, ett stort program kommunikations- och underhållningssystem, åttavägs justerbara framstolar, regnsensor och parkeringshjälp. Det passiva säkerhetssystemet omfattar som standard front-, sido- och fullstora gardinairbags, Opels patenterade Pedal Release System samt vidareutvecklade aktiva nackskydd som skydd mot whiplash-skador.