23948sdkhjf

Nyare bilar rostar fortfarande

Trots att biltillverkare har ökat användningen av förzinkat material i bilkarossen rostar även nyare bilar. Det visar en stor undersökning där Korrosionsinstitutet sågat ut delar från 20 olika bilmodeller från årsmodellerna 1994-1997 och utvärderat rostangrepp i punktsvetsade spalter och plåtomvikningar. Trenden är att korrosionshärdigheten på nyare bilar har blivit bättre men att det fortfarande finns stora skillnader i korrosionshärdighet mellan olika bilmodeller. Resultaten visar att vissa bilmodeller har ett mycket bra rostskydd medan andra uppvisar kraftiga rostskador redan efter fyra år, säger Bo Rendahl på Korrosionsinstitutet. Bilrosten startar inuti punktsvetsade spalter och plåtomvikningar I undersökningen har delar från dörrar, motorhuvar, bakluckor, bakskärmar/yttre hjulhus och tröskellådor sågats ut från 845 krockskadade bilar och undersökts beträffande rostangrepp och ytbehandling. Alla bilar kommer från bildemonteringsanläggningar i framförallt Sverige och Danmark men bland materialet ingår även delar av bilar från Finland, Norge och Tyskland. Genom att såga ut detaljerna från bilkarossen och öppna de punktsvetsade fogarna och plåtomvikningarna kan rostangreppen inuti spalterna observeras långt innan de blir synliga från bilens utsida. En jämförelse av resultaten med Korrosionsinstitutets tidigare undersökningar visar att korrosionshärdigheten efter fyra års brukstid har förbättrats från årsmodell 1992 till årsmodell 1996. Den största förbättringen har skett i plåtomvikningarna på dörr och motorhuv och framförallt beroende på bättre applicerad limfog. De detaljer på bilkarossen som alltjämt har högst frekvens med kraftig rost är de punktsvetsade fogarna mellan bakskärm och yttre hjulhus och i tröskellådan. Orsaken till att dessa ytor fortfarande har hög andel kraftiga rostskador är att man på ett flertal bilmodeller slutat med behandling med rostskyddsmedel i hålrummen. Audi 80/A4 och Volvo 800 visade den bästa korrosionshärdigheten av 1994-1995 års modeller. Bland årsmodellerna 1996-1997 hade Saab 9000, Audi A4 och Volvo 800/70 den lägsta andelen rostangrepp. De bilmodeller som visar den största förbättringen av korrosionshärdigheten från modell 1994 till 1997 är Opel Astra, Saab 9000, Nissan Primera, VW Golf och Renault inbegripet modellbytet från Clio till Megane. Undersökningen har utförts i ett område med en av världens mest korrosiva vägmiljöer, beroende på frekvent användning av vägsalt vintertid. För bilägare som vill förbättra och förlänga bilens rostskydd rekommenderas att för bilar utan behandling med sk hålrumsvätskor från fabrik, omgående utföra en kompletterande rostskyddsmedelsbehandling. För bilar som från fabrik inte har fullgod behandling med rostskyddsmedel rekommenderas en kompletterade behandling inom 3-4 år. För bilar med bra rostskyddsmedelsbehandling från fabrik är det inte nödvändigt med en kompletterande behandling under de första 6-7 åren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078