Världspremiär för Mazda 6 i Tokyo
Mazda Motor Corporation premiärvisar nya mellanklassmodellen Mazda 6 på den internationella bilsalongen i Tokyo. Mazda 6 är den första helt nya bilen i Mazdas nya varumärkesstrategi som innebär att varumärket riktas in mot sportighet och körglädje. Nya Mazda 6 kännetecknas av dynamisk och sportig design, ny teknik samt utmärkta prestanda och vägegenskaper. Mazdas totala passion för glädjen i bilkörning - den så kallade Zoom-Zoom-andan - har legat till grund för utvecklingsarbetet av nya Mazda 6. Zoom-Zoom kommer från barnens sätt att härma en bilmotor och är det sammanfattande begreppet för Mazdas nya inriktning för varumärket. Mazda 6 är en helt ny bil som utvecklats för att sätta en ny standard i sin klass i termer av design, prestanda, tekniska lösningar och kvalitet. Mazda 6, i Japan blir namnet Atenza, är byggd på en helt ny bottenplatta och kommer att produceras vid Mazdas fabrik i Hofu, Japan. Introduktionen startar för Europa sommaren 2002. Mazda 6 kommer så småningom i tre karossversioner; 5-dörrars Kombisedan, 4-dörrars Sedan samt Kombi. Alla tre utmärks av en kraftfull och atletisk stance. Designen utmärks av en överdel vilande på en bredare underdel med distinkta hjulhus. Karossens skuldror utstrålar kraft. Krom och andra dekorationer har använts sparsamt. Mazdas familjeface - den femuddiga grillen - har vässats knivskarpt till något som Mazdas designers liknar vid ett aggressivt leende och som säger betraktaren att detta inte är vilken bil som helst. En mycket vridstyv kaross i kombination med nyutvecklade hjulupphängningar fram och bak kommer att bidra till att tillfredsställa förare som uppskattar dynamiska och sportiga vägegenskaper utan att behöva försaka åkkomfort som håller för långkörning. Mazda 6 har en nykonstruerad framhjulsupphängning med dubbla triangellänkar samt en ny E-type multilink bakhjulsupphängning. Mazda 6 är responsiv och kompetent - en utpräglad förarens bil utvecklad för att ge körglädje vid alla typer av körning. Den nya motorfamiljen understryker Mazdas roll som Ford Motor Companys ledande utvecklare av större 4-cylindriga motorer. De kommer att användas i ett flertal bilmodeller med början i Mazda 6. Motorerna kommer i tre olika cylindervolymer, inklusive en avancerad 2,3-liters med Mazdas sekventiella ventilstyrning S-VT. För den starkt växande europeiska dieselmarknaden kommer Mazda att kunna erbjuda bottendrag och kraft parat med komfortnivåer som man annars bara förknippar med bensinmotorer. Två nya versioner av Mazdas 2-liters DIRECO-D dieselmotorer kommer att debutera i Mazda 6 på vissa utvalda marknader. Dessa motorer klarar emissionsnivåerna för Euro Step 4: * En 136 hk (100 kW) stark version med imponerande 310 Nm vid 2.000 varv/min. Maxeffekten uppnås vid 3.500 varv/min. * En 120 hk (88 kW) stark version med samma höga vridmoment som ovanstående men med en snabbare avtagande maxeffektskurva. * På vissa marknader kommer Mazda 6 även att kunna fås med en 3,0-liters bensin S-VT V6 i aluminium, optimerad för låg friktion, hög effekt och högt vridmoment. Den ger 222 hk (163 kW) vid 6.250 varv/min och har ett maximalt vridmoment av 273 Nm vid 4.750 varv/min. Det nya tvåstegs krockkuddsystemet från Mazda fungerar så att en krocksensor i bilens front mäter graden av krockvåld och sänder sedan en signal till kontrollenheten som reglerar krockkuddens utveckling för optimalt passagerarskydd. Ovan nämnda tvåstegs krockkuddar ingår i ett system med upp till 6 krockkuddar i Mazda 6. Nya så kallade krockgardiner skyddar huvudena på passagerarna fram och bak vid en sidokollision. Den nya krockgardinen utvecklas från taklinjens kant och täcker sidofönstren från A-stolpen till C-stolpen. Censorer sitter i alla stolparna och reglerar utlösande av såväl den nya krockgardinen som de sidokrockkuddar som sitter i de främre stolarnas sida. Nya Mazda 6 har ett nytt, unikt och sinnrikt system för att fälla baksätet för maximalt utnyttjande av lastkapaciteten. Med endast en lätt knuff fälls sätet ihop och ger en helt jämn lastyta från bilens bakända fram till de främre stolarnas ryggstöd. Sedan-versionen har klassledande 500 liters bagagevolym, medan Kombisedanen har 490 liter och Kombin 504 liter.