Ny däckteknologi håller fast dubbarna
Inför vintersäsongen introducerar Goodyear sitt nya Ultra Grip 500. Det är ett dubbat vinterdäck utformat för nordiska körförhållanden med låga temperaturer, snö och is under större delen av vintern. En ny teknologi för att fästa dubbarna ser till att de sitter fast ordentligt och en ny silica-baserad gummiblandning ger ett säkert grepp även vid mycket låga temperaturer. Ultra Grip 500 är gjort för svåra vinterförhållanden - och det är också miljövänligt. Flera lager av olika gummiblandningar, patenterad 3-dimensionell lamellteknologi, V-format mönster och specialutformade dubbar är grunden i det nya miljövänliga däcket med dess aromatiska oljefria gummiblandningar. De miljömässiga fördelarna med den miljövänliga aromatiska oljefria blandningen har inte lett till några nackdelar i form av sämre grepp eller ökat slitage. Slitytan på Ultra Grip 500 är en silica-baserad gummiblandning som ger maximalt grepp på is och snö. Under den finns ett sekundärt lager som är utformat för att ge bästa fäste för dubbarna. Problemet att dubbarna lossnar ur däcket har effektivt lösts med Goodyears innovativa Stud Anchor Technology (SATS) som garanterar att dubbarna sitter fast under däckets hela livslängd. Nyckeln är de speciellt utformade hålen för dubbarna och det sekundära lagret som utvecklats för att hålla fast dubbarna. Dessutom, dubbarna och det yttre silicabaserade lagret är utformade för att slitas i samma takt så att man behåller samma dubbutstick allteftersom däcket slits. l Ultra Grip 500 används också Goodyear patenterade teknik 3-D Blade Interlocking System (3-D BIS) vilket gjort det möjligt att öka lamellernas längd med 27 procent och antalet lameller med 37 procent, jämfört med föregångaren Ultra Grip 400. Utformningen av lamellerna gör också att de låser i varandra vid inbromsning och kurvtagning och det gör att lamellblocket blir styvare. l varje Ultra Grip 500-däck finns 1404 lameller.