Vinterdäck för nordiska förhållanden säkert val
Valet av vinterdäck är inte lätt. Huvudfrågan är om man ska välja dubbdäck eller friktionsdäck? Svaret beror på flera saker. Var i Sverige kör jag mest, på landsväg eller i stan, hur jag är som bilförare? Antingen man väljer dubb- eller friktionsdäck så är det viktigt att välja vinterdäck som är gjorda för varierande nordiska förhållanden. Över 70 procent av de svenska bilisterna har dubbdäck på sina bilar. Det finns dock stora skillnader beroende på var i Sverige man bor. I norra Sverige har nästan alla dubbdäck och friktionsdäck är vanligare i mellersta och södra Sverige. Båda typerna av vinterdäck har sina fördelar. Viktigt är att de är gjorda för nordiska förhållanden. Sedan är det förarens erfarenhet, körsätt och körmiljö som avgör valet mellan dubbdäck eller friktionsdäck. Överväg för- och nackdelar Friktionsdäck kan monteras på tidigt på hösten och bytas till sommardäck på våren när vägarna är fria från snö och is. Friktionsdäck gjorda för nordiska förhållanden ger bra grepp på snö och däckljudet är lågt. På isunderlag ger dock dubbdäck betydligt bättre grepp. Vinterkörning med friktionsdäck förutsätter att bilföraren är erfaren samt att man kör aktivt och lugnt. Friktionsdäck som är gjorda för centraleuropeiska snöfria vintervägar är mycket bra på torra och våta vägar men i nordiska vinterförhållanden ger de inte ett säkert grepp. På hala vägar kan de bete sig på ett överraskande och nyckfullt sätt. Dubbdäck har mycket bra grepp både på snö och på is. Vid start och bromsning biter sig dubbarna i det hala underlaget och ger säkra köregenskaper. Dubbdäcket är bäst i varierande vinterförhållanden och är det säkraste valet för bilister som är ovana och kör lite eller för dem som måste köra mycket i alla förhållanden. Moderna dubbdäck har lätta dubbar som sliter på vägar 70 procent mindre än ståldubbar som användes tidigare. En ny dubbteknologi med ny dubbplacering gör att dubbljudet är betydligt lägre än tidigare. Bra sidgrepp viktigt Finska däcktillverkaren Nokian Tyres, som har en lång erfarenhet av tillverkning av vinterdäck för nordiska förhållanden, anser att bra sidgrepp är en mycket viktig egenskap på vinter. Vid en omkörning eller filbyte kan man lätt förlora sidgreppet om däcket inte är bra. Det är en mycket vanlig olycksorsak vid allvarliga trafikolyckor. Sammanfattningsvis ska ett bra vinterdäck ge så små överraskningar som möjligt. Vinterdäcken måste ge ett bra grepp både i längs- och sidled samt säkra köregenskaper i varierande förhållanden. Skifta däck regelbundet För att öka livslängden på vinterdäcken bör man skifta däck fram och bak efter 800 – 1000 mil. Detta är speciellt viktigt på moderna motorstarka bilar med breda lågprofildäck. Ojämnt slitna vinterdäck försämrar körsäkerheten speciellt vid omkörning och filbyte.