VW Golf Variant 2,0 Bi-Fuel
VW Golf Variant 2,0 Bi-Fuel visades på Bilsalongen IAA i Frankfurt. Bi-Fuel går på metangas och med bensin som reservbränsle. De två formerna av metangas är naturgas och biogas. Fördelen med metangas som drivmedel är att utsläppen minskar avsevärt jämfört med diesel och bensin. Minskningen gäller såväl de reglerade ämnena kolväte, kväveoxid och koloxid som de oreglerade ämnena svavelväte, bensen och koldioxid. Ett gasdrivet fordon släpper därför ut obetydliga mängder föroreningar och luktar inte, vilket betyder stora fördelar i tätort och andra känsliga miljöer. Körning på biogas (biobränsle) bidrar dessutom till minskad växthuseffekt i och med att koldioxidutsläppen ingår i ett kretslopp. Särskilt anmärkningsvärt med den nya versionen av Golf Variant är det elektroniskt reglerade, sekventiella insprutningssystemet. Detta möjliggör att hålla avgasutsläppen på en mycket låg nivå. Dessutom är de båda naturgastankarna, som är installerade i bilens reservhjulsbalja, tillverkade i ett mycket hållfast kompositmaterial, samtidigt som de är betydligt lättare än vanliga ståltankar. Motorns volym är 1984 cm3 och effekten vid bensindrift är 85 kW/115 hk. Med naturgasdrift sjunker effekten till 75kW/102 hk. Gastankarna rymmer totalt 86 liter och dess inverkan på bagageutrymmet är mycket liten. Dessutom är bensintankens volym fortfarande 55 liter, precis som Golf Variant i enbart bensinutförande, vilket ger bilen en total räckvidd på totalt 950 kilometer vid blandad körning, varav ca 260 kilometer med gasdrift. Omkopplingen mellan naturgas- och bensindrift sker mycket enkelt via en knapp på instrumentpanelen. Om gasen skulle ta slut går systemet automatiskt över på bensindrift. Återstående gasbränslenivå framgår av en separat mätare på instrumentpanelen. Golf Variant Bi-Fuel introduceras på svenska marknaden till sommaren 2002.