Kim Sevius gör come-back
Nu är det äntligen dags - säffleföraren Kim Sevius, fd svensk mästare i rally - gör come back efter fyra års frånvaro från motorsport. Men det sker inte i Sverige... - Nej, vi har blivit inbjudna till holländska Conrad Euregio Rally, ett rally som utgår från staden Hengelo, kommenterar en förväntansfull Kim. - Vi kommer att köra 14 mil specialsträckor fördelade på 14 sträckor - vägar som till 90 procent består av asfalt. Bilen, en extrem Volvo 240 Gr A som med fullt turbotryck utvecklar hiskliga 380 hk, är byggd för asfalttävlingar. -Ja, den är byggd juDessvärre skadades Kims ordinarie kartläsare Mikael Jansson i samband med en rallytävling i lördags och kan inte följa med. - Men jag har hittat en ersättare nu, Jörgen Karlsson, en duktig kille som tidigare varit codriver till Volvo-föraren Jan Bonnevier. Kim och hans team får sällskap till Holland av fem Volvo Original-team - också de inbjudna av arrangören: Förarna är Thomas Israelsson, Skepptuna MK, Rune Rommedahl, Linköpings MS och Christer Jönsson, Tomelilla MK samt de två norska teamen Bjørn Berg och Jan Einar Myraas. Thomas Israelsson - den mest meriterade föraren med över 20 utlandsstarter - är favorit i Volvo Original-klassen: - Det är kul att tävla utomlands. För det första händer det lite mer runt omkring. Men framförallt uppskattar publiken oss Volvo-förare ovanligt mycket på kontinenten. De inhemska chaufförerna använder oftast små framhjulsdrivna bilar som mestadels framförs utan sladd. Så de gillar när det kommer en stor Volvo på tvären... Rune Rommedahl debuterar utomlands och ser med tillförsikt på tävlingen. - Jag har i och för sig inte kört rally i så många år, men det har gått väldigt bra hittills och jag vill prova någonting annorlunda. Så ett rally i Holland ska bli skoj. Dessutom hjälper vi varandra, vilket känns skönt för en debutant. Christer Jönsson har trots sin lika korta karriär hunnit med att köra både i Frankrike och Finland. - Vi skåningar har oftast lite närmare att ta oss över sunden, så det underlättar väl lite. Och man måste ju ta chansen att köra häftiga rallytävlingar utomlands. På fredag börjar förarna med att köra igenom sträckorna och skriva egna noter. Och på lördag lunch rullar de första ekipagen iväg på den långa tävlingen som inte avslutas förrän sent på söndag kväll.