Mazda firar 30 år i Sverige
1971 kom den första Mazdan till Sverige. I dagarna är det 30 år sedan. Under de 30 åren har svenskarna köpt 260.000 Mazda och märket har blivit synonymt med enastående kvalitet, driftsäkerhet och pålitlighet. Svenskarna känner dessutom till körglada Mazda genom succéer som MX-5 samt flera års triumfer i rallyskogarna. Mazda har funnit vägen till de bilköpande svenskarnas hjärtan tack vare egenskaper som passar det svenska kynnet. Funktionella och rejäla bilar som startar i alla väder, har hög kvalitet och sällan går sönder. Den japanska Mazda-filosofin har landat perfekt i den blågula nationen. Bilmodeller som Mazda 323 och Mazda 626 har blivit begrepp och just dessa har kivats inbördes om att toppa Bilprovningens statistik i fråga om minst antal fel, Motormännens bilägarenkäter samt tidningars tester. Några axplock bara: 1988 Nya 626 är den första bil som klarar Expressens 10.000-milatest utan några som helst fel. Rekordår även i försäljning; 24.000 bilar! 1992 Mazda 323F felfri i Expressens 10.000-milatest. Mazdaägarna är Sveriges mest nöjda kunder enligt Postens kundbarometer 1990 -1991. 1993 Mazda 626 får högsta betyg i Länsförsäkringars undersökning Maskinskador 1993. Mazda 626 bäst i auto motor und sport´s hårda 10.000 milatest. 1994 Mazda 626 -91 har fått minst anmärkningar i Bilprovningens Statistik. Mazda 323 -93 är felfriast enligt Motormännens Riksförbund, M:s undersökning. 1996 Mazda 323 1,5 och 626 1,8 utnämnd till miljömässigt bästa bilar i lilla respektive stora mellanklassen i en rapport från Gröna Bilister. 1997 Mazda 626 årsmodell 1996 1:a i klassen Mest nöjd med verkstadspersonalen och klassen Mest nöjd med säljarens bemötande enl. Motormännens Riksförbunds årliga enkät. 1999 Mazda 626 -96 var en av två bilmodeller som gick igenom Bilprovningens första besiktning med NOLL fel 1998! 2000 Mazda 323 -99 kom på första plats och Mazda 626 -99 kom på andra plats i Motormännens Bilenkät 2000 i klassen Fel som föranlett omedelbart verkstadsbesök. 2001 Mazda 323 -00 kom 1:a i klassen Mest nöjd med verkstadspersonalen enl. Motormännens Riksförbunds årliga enkät. Det var framgångar i tester och enkäter och framför allt i bilhallarna. Många Mazda-handlare växte med märkets framgångar. Flera som varit med ända från början säljer Mazda än i dag. Mazda hade medvind i stort sett i alla avseenden i slutet av 1980-talet. Även inom motorsporten gick man segrande fram. I rally-VM tog förare som Timo Salonen och Ingvar Carlsson flera segrar och Mazdas svenska rallyteam tog hem SM 1987, 1988 och 1989. 1991 skrev Mazda in sig i motorsportens historiebok med besked genom att vinna klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans i Frankrike. Mazda blev det första, och är ännu det enda, japanska bilmärket som vunnit loppet. Många bilmodeller har blivit begrepp genom åren. Givetvis storsäljare som Mazda 626 och 323 men svenskarna har även tagit sportbilen MX-5 till sitt hjärta. MX-5 är överlägset den bäst säljande sportbilen i sitt segment i Sverige och en evig testvinnare. Dessutom är den världsrekordinnehavare som världens mest sålda sportbil med plats i Guinness rekordbok. Mazda har alltså 30 framgångsrika år bakom sig i Sverige. Den svenska generalagenturen drivs av familjeföretaget Olle Olsson Bolagen AB. Företaget grundades av Olle Olsson. I dag leds det av sonen Per Olsson som VD i moderbolaget och styrelseordförande i Mazda Motors (Sverige) AB. Även den tredje generationen Olsson, Pers son Pontus, arbetar inom koncernen. - Det känns givetvis fantastiskt att ha fått vara med alla åren, säger Per Olsson. Mazda är ett företag med unik kvalitetsfilosofi och det har varit ett privilegium att få arbeta med varumärket. Jag kommer precis hem från den internationella bilsalonge