Annorlunda provkörningskampanj
Nu tar Volvo Personbilar Sverige ett annorlunda grepp för att locka nya kunder. Provkörningsbilen levereras hem och du kan testa den i lugn och ro på välkända vägar. Allt du behöver göra är att ringa ett 020-nummer för att boka tid. Provkörningsaktiviteten kommer att äga rum i Malmö, Lund och Trelleborg under kommande tre veckor. Erbjudandet kommer att synas på affischer lokalt, annonseras i de stora tidningarna i Skåne och även skickas via direktreklam till utvalda kunder. - Vi vet att det finns kunder som inte vill eller kan åka till bilhallen för att provköra en bil. Nu kommer vi till kunden istället för tvärt om, förklarar Bengt Junemo, marknadsföringsansvarig på Volvo Personbilar Sverige. Den som är intresserad av provkörning ringer ett 020-nummer och bokar en lämplig tid; 8-21 på vardagar och 9-17 på helger. En representant från Volvo kör hem bilen och gör en kort demonstration. Därefter får kunden köra en timma på egen hand och fylla i ett testprotokoll. - Erbjudandet gäller i första hand Volvo V40, men vi har också ett antal S40 tillgängliga. Att erbjudandet gäller just 40-serien beror på att många människor inte vet vilka stora förändringar som gjorts på Fas ll-bilarna. Förbättringarna syns inte, men känns vid en provkörning, säger Bengt Junemo. Han tillägger: - Att vi i synnerhet inriktat oss på V40 beror på att vi positionerar oss mot en yngre målgrupp och i annonserna har vi valt att visa bilen på ett annorlunda sätt. Ytterligare ett marknadsföringsinstrument mot den yngre målgruppen är samarbetet med en lokal pizzabagare: - Vi kommer under provkörningsaktiviteten att ha dekaler på pizzakartongerna som förklarar hur bra det är med ’hemkört’, säger Junemo. Aktiviteten i Skåne är ett första test av provkörning utanför Volvos bilhallar. Kampanjen kommer att utvärderas och nästa år kan det kan bli aktuellt med en fortsättning på ett antal platser i landet.