DI-Motronic i ny VW Golf motor
Den nya 1.6 liters bensinmotorn i VW Golf har ett nytt Bosch DI-Motronic bränsledirektinsprutningssystem som gör att bilen uppfyller stränga framtida utsläppsbestämmelser. Fördelarna med direktinsprutningen är bättre motoreffekt, lägre bensinförbrukning och mindre avgasutsläpp. Insprutningssystemet i den nya VW Golf 1.6 liters motorn gör DI-Motronic teknologin tillgänglig nu även i kompaktbilklassen. Systemets hjärta är en högtryckspump som med 120 bars tryck pumpar bränsle till den så kallade railen. Den leder bränslet vidare till de elektromagnetisk kontrollerade injektorerna som sprutar bränslet in i förbränningskammaren. Den elektroniska styrenheten tillsammans med en syresensor ser till att rätt mängd bränsle i förhållande till luftmängden sprutas in. Uppfyller stränga EU-bestämmelser DI-Motronic ser till att förbränningen alltid blir optimal oavsett motorbelastningen. Resultatet blir bättre motoreffekt samtidigt som bränsleförbrukningen och avgasutsläppen minskar. Den nya direktinsprutningsmotorn i VW Golf uppfyller de stränga EU IV utsläppsbestämmelserna som träder i kraft i början av 2005. Bosch är världsledande när det gäller insprutningsteknologi till bensin- och dieselmotorer. Det första Bosch insprutningssystemet lanserades år 1952 och sedan dess har tekniken utvecklats åtskilligt. Insprutningssystemet har allt viktigare uppgift i moderna bilmotorer som måste producera bättre prestanda men samtidigt minska bränsleförbrukningen och avgasutsläppen.