Smarta godstransporter
En minskning av antalet tomma eller halvtomma lastbilar på gatorna skulle kunna minska föroreningar och trängsel i städerna avsevärt. Forskning finansierad av EU visar hur godsdistribution i städer kan optimeras. Arbetet har fokuserats på s.k. fraktplattformar, som kan reducera antalet lastbilskilometer med upp till 40 procent. Fraktplattformar är omlastningsterminaler där flera transportföretag (till exempel speditörer och andra aktörer som tillhandahåller logistiktjänster) är lokaliserade. Helst utgör de en nod för minst två transportslag. Erfarenheter från befintliga fraktplattformar i europeiska städer pekar på ett behov av bättre utformade lösningar för ökad effektivitet och lönsamhet. Ett viktigt resultat av forskningen är en manual för kommuner och transportföretag om hur nya fraktplattformar ska etableras. Baserat på analyser av 96 europeiska plattformars egenskaper ges riktlinjer i finansiella och organisatoriska frågor och även information om vilka effekter dessa kan ha på plattformshanteringens effektivitet. Manualen innehåller även information om teknologi, utrustning och design samt potentiella effekter på stadstrafiken och miljön. Simuleringar med trafikmodeller pekar på att antalet lastbilskilometer i vissa fall minskar med upp till 40 procent, beroende på stadens struktur. Två nya informationssystem har dessutom utvecklats – ett för logistikstyrning och det andra för lastzonskontroll. Ett logistikstyrningssystem ger en grundläggande struktur för databehandling från avsändare till mottagare längs hela logistikkedjan, vilket underlättar planering, övervakning och kontroll av varuflödet. Systemet stödjer en koncentration av gods till färre antal bilar. Ett prototypsystem har utvecklats och tester visar att det uppfyller logistikaktörers behov på ett fullgott sätt. Lastzonsstyrning är ett system för automatisk platsreservering vid last och avlastningszoner. Detta stöds av en strikt kontroll för att förhindra att bilister parkerar i lastzonerna. Målet med systemet är att minska de trafikstörningar som uppstår på grund av att parkerade bilar och lastbilar blockerar gatan. Systemet kräver ingen specialiserad programvara och är Internetbaserat för att göra det lättillgängligt för en stor grupp användare. Förbättrad effektivitet i varudistribution är en central fråga i Kommissionens nya vitbok om en europeisk transportpolitik för 2010. Framväxten av ”godsintegratörer”, en ny yrkesgrupp specialiserad på integrerade transporter, skulle kunna förbättra effektiviteten i godstransporterna genom att använda det mest effektiva transportslaget i kedjan. Kommissionen kan dessutom komma att föreslå en harmonisering av nya lastenheter, till exempel containers och godsvagnar.