Kompromiss räddar touringvagns-EM.
I säsongens elfte timme har det äntligen blivit klart med reglementet för nästa års touringvagns-EM. Vid ett möte hos FIA i Paris kom man överens om en kompromiss som innebär att Alfa, Volvo, Nissan och Honda närmar sig BMW:s förslag om ett reglemente som är närmare dagen Super Production än det ursprungliga Super 2000 som i sin tur i stort sett var identiskt med det reglemente som används i brittiska BTCC idag. --- Det känns skönt att vi äntligen fått klarteckenligt för de nya reglerna så att ett mästerskap värt namnet kan genomföras nästa år, säger Volvos motorsportansvarige, Olle Odsell. --- Nu kan vi säkert räkna med ett startfält på 20-25 bilar redan från de första tävlingarna. Efter som BMW helt plötsligt bara behöver ta fram ett ombyggnadskit till sina nuvarande 320i-bilar, har de garanterat minst sex bilar. Alfa säger att även de kommer med minst sex bilar, Honda kommer med två (förutsatt de får dispens att tävla med tvådörrarsmodellen Civic-R), medan Nissan, via RJN-teamet, tar fram ett uppdateringskit för de bilar som finns nu samt kommer att använda den nya Primeramodellen senare på säsongen. --- För vår (Volvo) del har vi hamnat i ett märkligt läge. Från att ha varit ute i god tid i vår planering och testprogram, är vi nu tillbaka --- om inte på ruta ett --- så ändå obehagligt långt tillbaka. Ett exempel: Tillsammans med bl.a Alfa lät vi utveckla en sekventiell sexväxlad växellåda. Den varken kan eller får vi använda nu! Reglerna nu kräver ett femväxlat standardhus med manuell H-växling även om inkromet i lådan är fritt. Det kommer att ta värdefull tid och kostnader att skaka fram dessa detaljer. ÄNNU OKLART MED VOLVOS TÄVLANDE. Den nya situationen hjälper inte till att klara ut Volvos tävlingsplaner. --- Nej, tyvärr är det så, säger Olle Odsell lätt besviket. Vi kan i dagsläget inte säga hur och vad det kommer att bli. Vi behöver minst ett par veckor för att analysera det nya läget. --- Det finns många detaljer att ta hänsyn till. Nu måste vi t.ex behålla glasrutorna runt om i bilen eftersom man nu utgår från Super Productionreglerna. Det tidigare Super 2000-reglementet tillät användandet av betydligt lättare material. Det betyder nu en hel del i viktökning --- på fel ställe! Man måste också hålla i minnet att vår bil (S60) är en förhållandevis stor bil. --- En annan viktig förändring är att vi nu tvingas använda de tyngre standardkomponenterna i hjulupphängningen. Den ofjädrade vikten ökar och det är givetvis inte önskvärt. --- Effektmässigt innebär regelkompromissen också en förändring. Nu kommer nog motorerna inte att ge mer än 240, kanske 250hk. Tidigare handlade det om 260-270hk och i dagens Super Touring talar vi om 300+...säger Olle Odsell. Det har länge diskuterats hur omfattande Volvos EM-satsning kan tänkas bli. En modell som diskuterats i kretsar Volvo närstående, har varit att låta brittiska Prodrive bygga fyra till sex fabriksbilar. Dessa skulle sen fördelas på två-tre team. Att Prodrive kommer att få sköta Volvos officiella EM-satsning torde stå helt klart. Likaså att en av förarna kommer att heta Rickard Rydell. Sen har det spekulerats om ett tyskt och eventuellt ett svenskt team. Det mest troliga nu är att Volvo väljer att gå ut mycket mjukt med ett tvåbilsstall skött av Prodrive. Fungerar allt därefter enligt plan är en utbyggnad av verksamheten 2003 ett mycket tänkbart scenario. BMW SPELADE POKER! Turerna i FIA:s diskussioner med biltillverkarna har varit många och långa. För inte så länge sen tvärvände BMW i förhandlingarna och ställde plötsligt ultimatum och hotade att kliva av samarbetet. Man hotade med att fortsätta i Super Production, en bluff man kan tycka FIA borde ha synat! Men BMW:s ord och erfarenhet väger tungt och dessutom kunde man peka på minst ett tjugotal potentiella deltagande ekipage. Pokerspelet lyckades och BMW har fått som man velat --- en mild utveckling av Super Productionreglerna. --- Det nya touringvagnsreglementet baseras i alla väsentliga punkter på Super Production-reglerna, säger Dr.Mario Theissen, chef för BMW Motorsport i München. --- Det innebär att de bilar (BMW 320i) som redan finns i Super Production, relativt enkelt kan modifieras inför 2002 med ett uppdateringskit som vi kan ta fram.De bredare 17-tumshjulen är inget problem, det fria insugningssystemet är inte heller något problem för oss. När det gäller aerodynamiken handlar det bara om relativt små förändringar. --- Vi räknar med att ta fram ett uppdateringskit för de av våra kunder som vill bygga om sina Super Productionbilar. Vi har garanterat att minst sex BMW-bilar kommer till start. Men eftersom det finns betydligt fler startklara Super Production-BMW är potentialen i själva verket betydligt större. Jag är övertygad om att vi kommer att få se många BMW-bilar i EM-racen nästa år, sade Dr. Theissen. BMW-teamen kalkylerar med en kostnad på runt 100.000DM (ca.500.000:-) för ett komplett uppdateringskit. ANDERSTORP REDAN IGÅNG. Scandinavian Raceway i Anderstorp blir åter svenska arena för ett touringvagns-EM. Senast detta inträffade var på åttiotalet då Volvo härjade med sina turboladdade bilar i ETC. Förutom touringvagnarna får Anderstorp ett tretimmars GT-lopp ingående i FIA:s GT-mästerskap samt ett lopp för den nya Formel Chrysler --- en formelvagnsserie som introducerats i år som något mitt emellan F3 och F3000. Bilarna påminner i mångt och mycket om F3000 men har en Chrysler V6-motor på 350hk. Ett par svenska förare har redan visat intresse för klassen som sköts av välkände Henny Vollenberg. --- Vi är redan igång med förberedelserna, bekräftar Anderstorps starke man, Bertil Sanell. --- Ett evenemang som det nu handlar om --- Eurosport Super Racing Weekend --- kräver mycket. Vi har en hel del arbete med banan som ska utföras och hela apparaten --- enbart förare, mekaniker, teampersonal, sponsorer --- är ca.2000 personer varför en noggrann och tidig planering är av nöden. --- Det är mycket glädjande att FIA nu lyckats ena fabrikanterna och att man kommit fram till en kompromiss om reglerna. En stor fördel med det nu tagna beslutet är att vi arrangörer kan räkna med stora startfält redan från början av säsongen. En nackdel för oss är dock den situation som Volvo hamnat i.Men vi har alltid varit optimister och räknar med att få se flera Volvobilar på griden när det blir så dags. --- Vår EM-tävling körs trots allt inte förrän 30 juni och då har det hunnit rinna mycket vatten under broarna...