Autoliv med i nytt säkerhetskonsortium
Fem av världens ledande företag för bilsäkerhet och bilelektronik har bildat ett internationellt konsortium för att utveckla en global standard för nästa generations säkerhetselektronik i bilar. Konsortiet, som kallas Safe-by-Wire, består av Autoliv, Delphi Automotive Systems, Philips Semiconductors, Special Devices och TRW Automotive Electronics. Konsortiet är öppet även för andra företag som antingen kan ansluta sig till industrigruppen som fullvärdiga medlemmar eller främja konsortiets standard genom att bli licensgivare. Säkerhetssystemet i framtida bilar kommer att bestå av en mängd delsystem t ex intelligenta frontalkrockkuddar, knäkrockkuddar, olika sidokrockkuddar, bältessträckare, rollover-skydd och fotgängarskydd. Systemet kommer dessutom att bestå av ett antal sensorer t ex bältessensorer, viktsensorer och stolssensorer. Att dra separata kablar till alla dessa system och sensorer kommer att bli både dyrt och komplicerat. Det nya konsortiet kommer därför att utveckla ett s.k. bus- system till vilket bilens alla säkerhetssystem och säkerhetssensorer ansluts i en enda slinga. För att rätt krockkudde ska aktiveras trots att strömmen går i hela slingan, har varje krockkudde en mottagare som känner av om det är den krockkudden som ska aktiveras. För att dra full nytta av bus-teknologin bör systemet vara flexibelt så att flera olika företag kan levererar de enskilda delsystemen och sensorerna. Den standard som konsortiet enats om för sin elektronikslinga, har utarbetats under två år för att uppfylla alla de speciella krav på kvalitet och tillförlitlighet som måste ställas på bilars säkerhetssystem. Denna standard är en vidareutveckling av den standard som fastställts av USCAR (United States Council for Automotive Research). Eftersom tekniken med elektronikslingor dessutom kan sänka biltillverkarnas sammansättningskostnader, räknar konsortiet med att dess nya standard snabbt skall bli allmänt accepterad av både biltillverkarna och övriga bilunderleverantörer.