23948sdkhjf

Nya Unimogen till Sverige

Mercedes-Benz terräng-gående lastbilar i Unimog-serien, har allt sedan starten efter 2:a världskriget, räknats som världens kanske bästa och mest användbara terrängfordon. Design och komfort har dock inte varit Unimogs paradgren – tills nu. Nu kommer nämligen Unimogs UGN-serie till Sverige. Unimog U300, U400 och U500 är märkets senaste skapelser. En serie bilar från 7,5 – 16 ton som inte bara håller fast vid Unimogs obönhörliga krav på extrema terrängegenskaper och svårslagen mångsidighet. För första gången i märkets historia har också både design och komfort satts högt upp på listan. – Unimog är på pappret lastbilar, men i praktiken fungerar de oftast som en sorts redskapsbärare, berättar Måns André på svenska generalagenten Swedmog AB i Mönsterås. – Med de nya modellerna hoppas och tror vi att fler svenska entreprenörer ska få upp ögonen för vad de här bilarna kan. Och vilken bra arbetsmiljö de erbjuder. Både höger- och vänsterstyrd. I den nya hytten av kompositmaterial sitter man ca 2 meter över marken, och har tack vare den djupa välvda vindrutan en svårslagen sikt. Hytten är väl dämpad och isolerad, och båda sittplatserna har fullt avfjädrade och justerbara komfortstolar med integrerade 3-punktsbälten. Att sätta ”förarstolar” på både höger och vänster sida är fullt logiskt, eftersom man i de nya Unimog kan flytta både ratt, instrument och pedaler från den ena till den andra sidan! Du kan alltså på 15 sekunder göra en vänsterstyrd bil högerstyrd, och vice versa. Beroende på vilken typ av arbete som ska utföras. [Klicka på bilden för att ladda hem en högupplöst jpeg.] Extrema terrängegenskaper. För många är Unimogs terrängegenskaper ett ganska välkänt fenomen. Och de nya bilarna är inget undantag. 40 cm markfrigång, portalaxlar, och permanent 4-hjulsdrift med låsbar mellandiff är standard. Liksom pneumatisk diffspärr på både fram- och bakaxlarna. Växellådan är normalt el-pneumatisk med 8 + 8 växlar, men på tillvalslistan finns bl a hydrostatisk drivning! Som drivkälla sitter Mercedes-Benz Euro 3 dieslar från 150 – 280 hk. Fyra separata hydraulsystem Men det mest fascinerande är dock hydrauliken. Upp till fyra samtidiga hydraulsystem kan man få sin Unimog utrustad med från fabrik. Plus mekaniskt kraftuttag! Det största systemet ger upp till 125 l/min vid 300 bar! I praktiken betyder det att en Unimog kan driva t ex tre stora klippaggregat samtidigt! Eller att man kan driva stora snöslungor eller sopaggregat utan att behöva investera i externa hydraulmotorer eller separata drivmotorer. Det är bara att koppla in redskapen och köra. Alla kontroller är redan indragna i hytten. – Det här gör att tillbehör och utrustning till Unimog är förhållandevis billigt, säger Måns André. – Dessutom är Unimog så stort på kontinenten, att det finns ett enormt utbud av monteringsfärdiga redskap och tillbehör. Hoppas på entreprenörer Hittills har Unimog i Sverige sålts i huvudsak till Militären, kraftbolag, och räddningstjänster. Men med de nya bilarna hoppas man även kunna nå ut till olika typer av entreprenörer. – Sverige är ett av få länder där man fortfarande sköter mycket vägunderhåll med traktorer och lastmaskiner. En Unimog kan göra samma jobb, samtidigt som den kan ta 8 ton på flaket och kör i 90 km/tim mellan uppdragen. En Unimog UGN kostar från ca 750.000:- (chassi) ex moms. Mer information finns på www.unimog.nu

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062