Galileo – något för transportsektorn?
EU-forskning visar att det finns en enorm marknadspotential för tjänster från Galileo, det planerade europeiska satellitsystemet för navigering. Transportsektorn kommer också att kunna dra nytta av ett sådant system. Idag finns två globala satellitnavigeringssystem: det amerikanska Global Positioning System (GPS) och det ryska GLONASS. Båda systemen har skapats för att bestämma positioner för militära ändamål, men de används också för civila syften. Galileo är ett europeiskt satellitnavigeringssystem som kommer att minska beroendet av det amerikanska GPS. Satellitnavigering erbjuder många möjligheter till trafikstyrning. Det möjliggör vägavgifter, främjar trafiksäkerheten, förbättrar trafikflödet, minskar trängsel och miljöskador och stödjer utvecklingen mot kombitransporter. Dagens system garanterar inte tillförlitlighet och tillgänglighet i önskvärd grad. I synnerhet tillfredsställs inte de behov som finns i samband med persontransporter. Införandet av det europeiska Galileo kommer dock att åtgärda dessa brister. Galileo beräknas ha en potentiell global marknad motsvarande € 40 miljarder från idag till år 2005 och utmaningen blir att ta en del av marknaden för satellitnavigering liksom de jobb som skapas inom branschen. Galileo är utformat för att säkra global täckning och tillåta allmän användning med en hög säkerhetsnivå och med ett minimum av infrastruktur i rymden. Galileo har en horisontell positionsnoggrannhet på mindre än 10 meter. I säkerhetshänseende ska systemet garantera fysiskt skydd av vital infrastruktur och ge säkra signaler i kristider eller under krig. Slutligen kommer Galileo att minska beroendet av system från tredje land samtidigt som tillförlitligheten och precisionen kommer att öka. Detta kommer att ha stor betydelse för användningen av satellitnavigeringssystem inom transportsektorn. Galileo betraktas som en viktig del i det europeiska transportsystemet och är viktig för den gemensamma inriktningen på transportpolitiken. Detta diskuteras i den nya vitboken från kommissionen: ”European Transport Policy for the 2001 – time to decide”. Den beräknade totala kostnaden för perioden 1999-2008 beräknas till mellan € 2,2 och € 2,95 miljarder. Delar av utvecklingen kommer att finansieras inom det femte ramprogrammet.