Malpåse för Volvobutiken
Volvohandelns konsumentsajt - volvobutiken - har blivit fördröjd. Skälet är att det pågår integrationsarbete mellan Ford Motor Companys och Volvo Personvagnars datasystem, vilket innebär nya databaserade rutiner, som inte per automatik kan överföras till utvecklingen av Volvobutiken. Volvobutiken premiärvisades som projekt i samband med Bilsalongen i Stockholm 1999. Tanken var då och även det efterföljande året att den nya interaktiva hemsidan med stöd av menyer och sökmotorer skulle ge 1 miljon Volvoägare tillgång till över cirka 10.000 artiklar. Under resan gång förändrades förutsättningar för e-handeln i omvärlden. Men enligt Volvobutikens projektledare Fredrik Olsson har inte det varit det avgörande skälet att man nu väntar med lanseringen av den nya sajten. -De sajter som varit i farozonen och gått i stöpet är rena dot.com företag med försäljning utan väl utvecklat distributionssystem. Vi har sedan tidigare en väl uppbyggd kedja för distribution som vi kan bygga e-handeln kring, säger Olsson. Våren 1999 gick Ford Motor Company in som huvudägare av Volvo Personvagnar. -Volvos integration i Fordkoncernen har bland annat inneburit att man strävar efter gemensamma admistrativa system och affärssystem för datatrafik. Och i det sammanhanget har inte utvecklingen av Volvobutiken haft högsta prioritet. Men med gemensam normer för de interna systemen finns det också förutsättningar att forsätta arbetet med att utveckla Volvobutiken, säger Olsson.