23948sdkhjf

Swedish Steel Prize 2001 till Lear Corporation

Lear Corporation från italienska Turin vinner 2001 års Swedish Steel Prize för en ny baksäteskonstruktion baserad på höghållfast stål. Konstruktionen är vridstyv, stark och 25 procent lättare än tidigare motsvarande konstruktioner. För sin konstruktionslösning erhöll Lear idag 100.000 kronor samt Swedish Steel Prize statyetten som överräcktes av den fyrfaldige världsmästaren i speedway, Tony Rickardsson. Industriutmärkelsen Swedish Steel Prize är instiftad av SSAB Tunnplåt. Swedish Steel Prize är en årligen återkommande internationell industriutmärkelse som syftar till att stimulera till innovativt konstruktionstänkande där höghållfast stål utnyttjas. Utmärkelsen har mötts med stort intresse från industriföretag i både Europa och i övriga världen. – Tävlingens syfte är att stimulera till innovativt material- och konstruktionstänkande, vilket tydligt återspeglas i de bidrag som juryn granskat, säger Curt Johansson, vd för SSAB Tunnplåt AB. Lear Corporations nya baksäte till Alfa Romeo 147 är ett bra exempel på hur konstruktörerna kan uppnå högt ställda krav på låg vikt, stark och säker konstruktion samt god produktionsekonomi genom att utnyttja materialen rätt. Genom sin lägre vikt bidrar dessutom konstruktionen direkt till att bilen kan dra mindre bränsle och därmed få bättre miljöegenskaper. Juryns motivering lyder: ”Genom effektivt utnyttjande av extra och ultra höghållfasta stål som kombinerar hög hållfasthet och kostnadseffektiv produktion, har Lear Corporation tagit fram ett ryggstöd för ett bilbaksäte, som konstruktivt är utformat som en vridstyv svetsad ramkonstruktion av prefabricerade rör. Lear har lyckats minska ryggstödets vikt och samtidigt uppfylla de hårda säkerhetskrav på energiupptagning vid krock som bilindustrin ställer.” – Swedish Steel Prize utmärkelsen är ett fint bevis på att vi lyckats med vårt arbete och vi känner alla stolthet och inspiration, säger en glad Oreste Sticca på Lear Corporation. Konstruktionen arbetades fram under mycket tuffa tidsramar och det här är en extra fin belöning på ett hårt jobb. De två andrapriserna på vardera 10.000 kronor gick till Norje Smidesfabrik i Sydsvenska Sölvesborg och till Lassbo Racing Engineering i Stora Skedvi i Dalarna. – Med Swedish Steel Prize vill vi öka kunskapen om de stora möjligheter till förbättringar och ökad lönsamhet de moderna höghållfasta stålen erbjuder industrin, säger Curt Johansson. Det här är framtidens stål, med egenskaper som gör att användarna kan stärka sin konkurrenskraft på marknaden även i tider med tuffare konjunkturläge. Fördelarna återspeglas genom produkternas hela livscykel. Det höghållfasta materialet kan utnyttjas effektivare, konstruktionerna blir lönsammare, produkterna starkare och lättare och miljöpåverkan minskar i alla led från tillverkning till återvinning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141