23948sdkhjf

Continental lägger ned: 774 förlorar jobbet

Tyska Continental har nu beslutat lägga ner bildäcksfabriken i Gislaved. Företaget har inlett MBL-förhandlingar för att varsla hela personalen. Samtliga anställda garanteras arbete fram till sommaren 2002. -Continentals strategi har sedan årsskiftet varit att man endast ska driva fabriker som har kapacitet att producera åtta miljoner däck per år. Fabriken i Gislaved har bara kapacitet för fyra miljoner. Dessutom ingår i strategin att hälften av Continetals produktion skall ske i lågkostnadsländer och dit räknas inte Sverige. Gislavedfabriken, Continental Gislaved Däck AB - grundad 1893 - har i dag 774 anställda och tillverkar på ett år ca 3,6 miljoner däck för personbilar. Omkring 80 % av den totala produktionen går på export till andra länder, företrädesvis i Europa. Runt 40 % av tillverkningen är vinterdäck, med testvinnarna Gislaved NordFrost, ContiViking och Uniroyal MS+45 som mest framträdande produkter. Gislaved har en lång tradition när det gäller nordiska vinterdäck och betraktas allmänt som specialist på detta område. Genom åren har ett flertal epokgörande nyheter lanserats av fabriken: Frost - det första egentliga friktionsdäcket, egen dubbutveckling och dubbning i fabriken med egna, världsunika dubbningsmaskiner, för att nämna några. Gislaveds Miljödubb, som lanserades i början på 90-talet, halverade i ett slag vägslitaget. Continental AG är en av de fyra största däcktillverkarna i världen. Drygt 30 000 anställda tillverkar och säljer omkring 75 miljoner däck årligen, till ett värde av 7,4 miljarder DM - i svenska kronor 33,3 miljarder. Tillverkningen sker i 19 fabriker med hemvist i 9 länder inklusive Sverige. I koncernen Continental ingår också industrigummiföretaget ContiTech, som bland mycket annat tillverkar enheter för drivsystem och luftjädringar. Totalt har koncernen, vars huvudkontor ligger i Hannover, 47 900 anställda och omsätter 10,3 miljarder DM. Continental levererar i Europa däck för originalutrustning till Volvo, Scania, Porsche, Mercedes, BMW, Audi och Volkswagen, Ford, Opel, med flera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062