Hyundai deltar i Fotbolls-VM 2002
Hyundai Motor hjälper till att höja stämningen och spänningen inför Fotbolls VM i Korea/Japan 2002. Och bjuder fotbollsentusiaster världen över på en egen turné. Hyundai finns med som enda bilpartner i FIFA World Cup och startar en ”Giant Goodwill Football Tour”, som skall rulla i samtliga de 32 länder, som kvalificerat sig till slutspel. Fotbollarna är 32 gigantiska bollar – 4,5 meter i diameter – och representerar varje nation som deltar i VM. Bollarna transporteras med flyg alternativt båt till respektive land där de turnerar runt och fotbolls fansen bjuds in för att skriva hälsningar och hurrarop till sina idoler, för att på så sätt hjälpa dem fram till seger. Varje jättefotboll kommer att ”vara på turné” i de deltagande länderna mellan två och tre månader. För att sedan transporteras till Korea i tid för öppningsceremonin av 2002 FIFA World Cup Korea/Japan. Hyundai Motors President, Dong Jin Kim, sa: ”Detta är det allra första Fotbolls VM som hålls i Asien och den första någonsin med två värdländer. Hyundai är oerhört stolta att få delta i 2002 FIFA World Cup, Korea-Japan”. ”Vi hoppas att Goodwill-bollen kommer att bidra till ett ökat globalt intresse för Fotbolls-VM. Genom att dela upplevelsen och spänningen kan sporten också hjälpa till att förena världen”, tillade han. Som officiell partner i Euro 2000 Championship som hölls i juni i fjol, genomförde Hyundai med stor framgång en liknande jättefotbolls turné i de 16 länder som deltog. En satsning som rönte mycket uppskattning och intresse.