23948sdkhjf

Detroit-premiär för Volvo SUV

Den första SUV, Sports Utility Vehicle, från Volvo Personvagnar debuterade på Detroit Motor Show digår. Den personbilsbaserade Volvo XC90 är den mest exklusiva modellen i den svenska biltillverkarens nya XC-serie. Vår fyrhjulsdrivna XC90 är den nästa generationen SUV och siktar på att bli en av de säkraste och mest spännande på marknaden, säger Hans Wikman, projektledare för nya Volvo XC90 Muskeldesign Maskulin, men inte macho; muskulös, men inte aggressiv, är så den nya Volvo XC90 beskrivs av Peter Horbury, Vice President och Chief Designer hos Volvo Personvagnar. Det är en rad traditionella och unika Volvoegenskaper som skapar den kraftfulla designen: *den upprättstående fronten med den mörka grillen *den v-formade huven, ytterligare accentuerad på Volvo XC90 *de breda, uttalade skuldrorna *de karakteristiska baklamporna Ingen skall behöva tvivla på att detta är en modern Volvo, säger Peter Horbury. Kraftfullheten hos Volvo XC90 matchas mot de avrundade hörnen, både fram och bak, som skapar ett mjukt och icke-aggressivt intryck. Detta gör också att bilen ser kortare ut än vad den i själva verket är. Cockpit forward-design Peter Horbury talar gärna om vad han kallar cockpit forward-designen hos Volvo XC90, vilket innebär att passagerarutrymmet har flyttats så långt framåt i fordonet som möjligt och där den lutande vindrutan har placerats längre fram än i de flesta andra fordon av SUV-typ. Detta har gjort det möjligt för Volvo att göra en sjusitsig SUV med kompakta karosserimått. XC90 är 4,80 meter lång, bara 87 mm längre än Volvo V70. Interiören i Volvo XC90 kännetecknas av luftighet, utrymme och kvalitetsmaterial. Framför sig har föraren en av världens tydligaste och mest ergonomiska instrumentpaneler. Den kännetecknas av skandinavisk enkelhet i linjeföring och funktionalitet: mängder av information via ett litet antal minutiöst utformade instrument. Säkerhet på högsta nivå Kunderna förväntar sig att Volvo skall vara ledande inom säkerhet - oberoende av fordonstyp. Med lanseringen av denna första SUV någonsin från Volvo, ger sig Volvo in på ett helt nytt segment och målet är helt klart: att vara i absolut toppklass när det gäller säkerhet. När nu Volvo Personvagnar ger sig in på SUV-marknaden kräver det fokus på en rad nya områden. En av dem är Roll Over-Olyckor där fordonet rullar runt på taket en eller flera gånger. För att minimera risken för en Roll Over-situation är Volvo XC90 utrustad med ett aktivt stabiliseringssystem kallat Roll Stability Control eller RSC. Systemet registrerar med hjälp av en gyrosensor hur snabbt och med vilken vinkel bilen börjar luta. Utifrån detta beräknas den slutliga lutningen och därmed risken för att bilen ska välta. Om den beräknade vinkeln är så stor att det finns en uppenbar risk för vältning aktiveras antislirsystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). DSTC svarar med att minska motoreffekten och vid behov bromsa ett eller flera hjul tills bilen understyr och stabiliteten återupprättats. Detta hjälper till att minska risken för Roll-Over olyckor orsakade av extrema manövrer. RSC är det enda aktiva stabiliseringssystemet på marknaden som mäter bilens lutningsvinkel. Det har utvecklats gemensamt av Volvo och Ford Motor Company. Specialstål i en förstärkt takkonstruktion Om Volvo XC90 skulle välta träder det passiva säkerhetssystemet in. Syftet är att minska risken för att passagerarnas huvuden kommer i kontakt med bilens innertak och sidopaneler. Volvo har förstärkt delar av takstrukturen i Volvo XC90 med extremt starkt borstål, som är fyra till fem gånger starkare än normalt stål. Alla säten är utrustade med bältesförsträckare för att hålla passagerarna säkert på plats. För att hindra huvudena från att slå i bilens sidor har Volvo XC90 försetts med uppblåsbara krockskyddsgardiner IC (Inflatable Curtain). IC hindrar också passagerarna från att helt eller delvis kastas ur vid en olycka. I Volvo XC90 skyddas alla säten i den sjusitsiga versionen med IC. Osjälvisk kompatibilitet Problemet med kompatibilitet - när en SUV kolliderar med en lägre personbil - har också fokuserats i nya Volvo XC90. En SUV har högre markfrigång och har därför ofta högt placerade stötfångare. Detta kan medföra en större risk för skador på den andra personbilen och allvarligare personskador för dess passagerare, eftersom den lägre bilens skyddsbalkar och deformationszoner helt enkelt glider in under fronten på SUV:en utan att aktiveras. För att minska risken för denna typ av skador har framvagnens hjälpram på Volvo XC90 kompletterats med en nedre tvärbalk som placerats i höjd med stötfångaren på en konventionell personbil. Denna lägre balk är integrerad i XC90:ans struktur och dold bakom spoilern. Denna konstruktion minskar risken för personskador vid frontalkollisioner samt vid påkörningsolyckor och sidokollisioner. Den lägre balken träffar den andra bilens skyddsstruktur och aktiverar deformationszonen så att passagerarna kan få maximalt skydd. Volvo Personvagnar är den första europeiska biltillverkare som erbjuder Night Vision som tillval. Med hjälp av infrarödtekniken i nya XC90 kan föraren se upp till fem gånger längre än med konventionellt halvljus. Syftet är att förbättra körsäkerheten i mörker och göra det möjligt att upptäcka människor och djur mycket tidigare. Chassi för alla utmaningar Volvo XC90 är ett fordon som konstruerats för alla typer av vägar, oavsett underlag och väderförhållanden. Trots att den inte fokuserar på terrängkörning så skapar kombinationen av elektroniskt styrd fyrhjulsdrift och 218 millimeter markfrigång de rätta förutsättningarna för att ta sig vidare även under tuffa förhållanden. Bakhjulsfjädringen är av multilinktyp och helt isolerad, med dämparna och fjädrarna direkt infästa i hjälpramen. Detta ger tystare gång eftersom väg- och transmissionsljud till stor del filtreras bort innan det når karossen. Framhjulsfjädringen är av MacPherson-typ och ger tillsammans med den nya ZF styrväxeln ökad precision och snabb respons. Volvo XC90 har extremt stor spårvidd (1634 mm fram, 1624 mm bak) och en lång hjulbas (2859 mm mellan fram- och bakaxel). Detta borgar för exceptionell stabilitet med konsekventa och pålitliga vägegenskaper även på kurviga, sliriga och ojämna vägar. Elektroniskt styrd AWD En viktig ingrediens i receptet på en säker och bekväm körning i Volvo XC90 är dess elektroniska fyrhjulsdriftsystem som utvecklats i nära samarbete med en av de främsta experterna på detta område - Haldex i Sverige. Precis som hos alla tidigare fyrhjulsdrivna modeller från Volvo fungerar fyrhjulsdriften hos XC90 helt oberoende av föraren, dvs. kraften fördelas automatiskt mellan fram- och bakhjulen för bästa möjliga grepp på alla typer av underlag. Det elektroniskt styrda AWD-systemet är intelligent. Det övervakar fordonets kontakt med vägbanan och bearbetar de signaler som föraren får genom ratten, bromspedalen och gaspedalen. Denna information bestämmer då om, och i så fall hur systemet skall reagera. Vid normal körning på torra vägar fördelas nästan all kraft till framhjulen. Om väglaget gör att framhjulen slirar styrs kraften över proportionellt till bakhjulen. Med den elektroniskt styrda fyrhjulsdriften aktiveras AWD:n extremt snabbt, efter bara ett sjundedels hjulvarv. Detta eliminerar hjulspinn och säkerställer tillförlitligt väggrepp. Motorer för alla behov Volvo XC90 finns med tre motoralternativ, alla tillverkade helt i aluminium: En rak 6-cylindrig bensinmotor på 2,9 liter med dubbla turboaggregat. Den ger 272 hk (200 kW) och har ett vridmoment på inte mindre än 380 Nm vid endast 1800 varv/min. En rak 5-cylindrig 2,5 liters bensinmotor med lättrycksturbo. Den har ett effektuttag på 210 hk (154 kW) och ett vridmoment på 320 Nm från 1500 varv/min. En rak 5-cylindrig 2,4 liters common rail turbodieselmotor. Den ger 163 hk (120 kW) och 340 Nm vid 1750 varv/min. Omtanke om miljön Omtanke om miljön är ett av Volvo Personvagnars kärnvärden. Det är därför vi stötte på extra svåra utmaningar när vi utvecklade Volvo XC90, eftersom fordon av SUV-typ är relativt stora fordon med starka motorer. Volvo XC90 tar ledningen i SUV-segmentet avseende både bränsleekonomi och emissioner. Den 6-cylindriga bensinmotorn uppfyller kraven enligt amerikanska ULEV (Ultra Low Emission Vehicle), medan den 5-cylindriga bensinmotorn redan uppfyller ULEV II, en norm som inte kommer att tillämpas förrän till modellåret 2004. Dessutom uppfyller Volvo XC90 dessa normer i 50 amerikanska stater, en tydlig indikation på att Volvo Personvagnar uppfattar miljön som lika viktig överallt. I Europa uppfyller bensinmotorerna i Volvo XC90 redan kraven enligt Euro 4 som börjar tillämpas 2005. Volvo Personvagnars nya 5-cylindriga dieselmotor är bland de renaste på marknaden idag och har förstklassig bränsleekonomi. Hos Volvo XC90 har stor vikt lagts vid att tillhandahålla omfattande och innovativ infotainment, dvs, information och underhållning. Ett resultat av denna fokusering är att Volvo är den första biltillverkare som lanserat Dolby Pro Logic II i ett bilaudiosystem. Dolby Pro Logic II skapar möjligheter för optimal ljudupplevelse, även för passagerarna i baksätet och ljudprofilen är både bredare och mer naturlig. Volvo XC90 kan beställas med 13 högtalare, av vilka en är en 8-tums 140-watt aktiv subwoofer för bättre basljud. Baksätespassagerarna har en egen kontrollenhet till audiosystemet bekvämt placerad i C-stolpen. Där kan de ansluta hörlurar och lyssna på en separat audiokälla, så de är inte begränsade till vad som kommer ur fordonets högtalare. Detta innebär att föräldrar och barn kan njuta av sina olika musiksmaker samtidigt - vilket definitivt kan göra en långfärd i en Volvo XC90 mer behaglig. Rear Seat Entertainment Det är inte bara underhållning i form av ljud som erbjuds i Volvo XC90, utan även i form av bild. En DVD-spelare med 7-tums wide screen kan monteras i taket, där den ses av de åkande i rad två och tre. Designen är extremt kompakt och skärmen fälls ner med hjälp av motorstyrda gångjärn. Funktionerna styrs med hjälp av fjärrkontroll och för att inte störa de övriga åkande i bilen kan trådlösa hörlurar användas. DVD-spelaren kan också användas för att spela vanliga CD-skivor. Interaktiv i din XC90 Navigationssystemet RTI (Road and Traffic Information) (tillval) är en viktig del av infotainment-systemet i Volvo XC90. Den kristallklara 6,5-tums widescreen-displayen är nedsänkt i instrumentpanelens ovansida, varifrån den kan fällas upp genom att trycka på en knapp på ratten. Navigationssystemets skärm ingår även som del i de interaktiva Volvofunktionerna (VI) hos Volvo XC90. Via den integrerade GSM-telefonen kan föraren logga in på Internet och läsa och skicka e-mail. Volvo Interactive-funktionerna omfattar även ett röstminne, där föraren använder mobiltelefonens handsfree-mikrofon för att spela in och lyssna på korta noteringar. Volvo Interactive-funktionerna finns till att börja med endast på den europeiska marknaden. All infotainment-kommunikation äger i Volvo XC90 rum i ett digitalt, optiskt höghastighetsnätverk, dvs. i ett nätverk av bredbandstyp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094