23948sdkhjf

Ny rapport om alternativa bränslen

Bilar kan tankas med etanol, biogas och andra förnyelsebara bränslen, och det handlar inte längre bara om pilotprojekt och experiment. Runtom i landet satsas det på tankställen, produktionsanläggningar och fordonsinköp. En kartläggning av läget visar på mycket livlig aktivitet. Alternativen till bensin och diesel blir allt synligare. Fler än 50 kommuner har idag någon form av miljöfordonsprojekt. Inte mindre än 3000 Ford Focus FFV har köpts in och håller på att levereras till kommuner, myndigheter och företag som gått samman i en teknikupphandling som letts av Stockholms stad. Med så många etanolfordon blir det verkligt intressant för bensinstationerna att även erbjuda en pump med etanol. Alla de kommuner som är med i undersökningen har på olika sätt bestämt att andelen miljöfordon ska öka. I Stockholm kommer 900 av stadens 1 500 fordon att vara miljöbilar mot slutet av detta år. Målet för Stockholm är att fem procent av alla bilar eller 12 000 stycken ska använda förnyelsebar energi inom några år. Göteborg har som mål att det ska finnas tio tusen miljöbilar i kommunen år 2003, och går före genom att byta ut hälften av förvaltningens egna bilar fram till 2006. Kristianstad och Götene siktar bägge på att bli helt fossilbränslefria, medan Marks kommun ska minska transporternas koldioxidutsläpp med femtio procent från 1998. Andra exempel på kommuner med miljöbilsprojekt är Haparanda, Kalix, Östersund, Borlänge, Alvesta, Linköping, Köping, Lerum, Kristianstad, Laholm och Malmö. Nya bilar och tankställen för etanol dominerar men antalet orter med biogas blir också fler. På många håll subventioneras inköp av miljöfordon med en viss del av merkostnaden. Fri parkering för miljöfordon är ett annat vanligt lockbete. Det är den typen av åtgärder som behövs för att få miljöfordon och alternativa drivmedel förbi den gräns där utvecklingen sedan kan fortsätta av sig själv. Och den gränsen kommer allt närmare. Min bedömning är att ett femtiotal kommuner i landet har någon form av aktivitet kring miljöbilar, säger Martin Persson på Grön Tillväxt i Stockholm, som gjort undersökningen åt Stockholms stad. Lägger man ihop den väldigt stora efterfrågan som finns från till exempel taxi med de nya skattereglerna ser det ut att vara en utveckling som kommit för att stanna Utöver satsningar ute i kommunerna finns en rad regionala och nationella projekt, nätverk, forsknings-, upphandlings- och investeringsprojekt med syfte att gynna alternativa bränslen och fordon. Som ett exempel kan nämnas Biogas Väst som inom två år ska ha 25 tankstationer och 2500 gasfordon i den västsvenska regionen. Inom EU:s femte ramprogram ryms Cleaner Drive, ett treårigt forskningsprojekt med syfte att minska marknadsbarriärerna för nästa generation av fordon. Det statliga LIP-programmet (LIP=lokala investeringsprogram) har till stor del använts för att bygga nya anläggningar för rötning av avloppsslam, hushålls- och restaurangavfall. Avfallet blir till biogas som efter rening blir utmärkt biobränsle. Även inom EU uppmärksammas miljöbilarna. Ett par förslag till EU-direktiv innebär att biobränslen ska utgöra en viss andel av bränslemarknaden, samt att medlemländerna ska få lov att minska skattenivån på biobränslen. I den svenska statsbudgeten för 2002 finns pengar för främjande av alternativa drivmedel genom skatterabatter och bidrag till pilotprojekt. Miljöfordon har fr.o.m. 2002 20-40 procent lägre förmånsvärden än sina konventionella motsvarigheter. Även den svenska klimatstrategin innehåller satsningar på alternativa bränslen och fordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08