Autoliv köper elektronikjätte i USA
Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har träffat ett avtal om att förvärva det amerikanska företaget Visteons bilsäkerhetsverksamhet - Visteon Restraint Electronics (VRE) - med över 1,5 miljarder kronor i omsättning och 350 anställda i Nordamerika. Av de anställda arbetar drygt 100 med kvalificerad elektronikutveckling. Genom förvärvet får Autoliv utveckling och tillverkning av elektronik också i Nordamerika, där koncernens verksamhet hittills varit begränsad till krockkuddar, säkerhetsbälten och bilrattar. Avtalet medför också att Visteons produktion av bilsäkerhetselektronik i Portugal flyttas till Autolivs övriga fabriker. Den verksamhet som Autoliv köper bedrevs ursprungligen av Ford, men för tre år sedan lade Ford in sin komponentverksamhet i det nybildade Visteon och börsnoterade bolaget. Med detta köp når vi ett av våra viktigaste strategiska mål, säger Autolivs VD och koncernchef Lars Westerberg. Överallt utom i Nordamerika erbjuder vi kompletta säkerhetssystem med elektronik och har gjort det i många år. I Nordamerika har vi inte haft denna möjlighet, trots att vi svarar för en tredjedel av alla krockkuddar som säljs i USA. Med VRE skaffar vi oss emellertid inte bara en gedigen bas på den amerikanska marknaden för säkerhetselektronik, utan vi blir också en av de största företagen på världsmarknaden för dessa produkter, förklarar Lars Westerberg. I framtiden kommer denna konkurrensfördel att bli ännu viktigare eftersom bilsäkerhetssystemen blir aktiva system som ska förhindra krockar. Dessa aktiva system kommer att kräva mycket elektronik, mjukvara och annan artificiell intelligens. Vi förstärker oss alltså inom ett nyckelområde med VRE-förvärvet, samtidigt som vi får en god marknadstäckning på världsmarknaden för säkerhetselektronik. Detta strategiska förvärv beräknas inte få någon resultatpåverkan i år och effekten på koncernens skuldsättning blir relativt obetydlig. Vi räknar dessutom med att investeringen redan inom två år skall nå samma räntabilitet som vi har på Autolivkoncernens övriga investeringar, avslutar Autolivs VD. Visteon, som har 18 miljarder dollar i omsättning, meddelade redan för ett år sedan att man ville sälja VRE. Med tanke på hur svår marknaden har varit under 2001 är vi nöjda med att kunna genomföra den här affären nu säger Visteons styrelseordförande och koncernchef Peter J. Pestillo. För att bli framgångsrik inom bilsäkerhet är det enligt vår uppfattning nödvändigt att kunna erbjuda en bils alla säkerhetssystem med krockkuddar och säkerhetsbälten och inte bara elektronik. Om Visteon skulle satsa på att bli en komplett systemleverantör och en tillräckligt stor sådan, skulle det kräva betydande resurser - resurser som bättre kan användas på andra områden. I stället får vi möjlighet att koncent rera oss på kärnverksamheten där vårt företag har konkurrensfördelar och är världsledande, förklarar Visteons styrelseordförande. Autolivs omsättning inom bilsäkerhetselektronik uppgår f n till drygt 1,5 miljarder kr. Försäljningen sker nästan uteslutande i Europa och tillverkningen är förlagd till Motala och Rouen i Frankrike. Utvecklingslaboratorier finns i Linköping och Pontoise. Genom förvärvet av VRE beräknas omsättningen stiga till drygt 3,5 miljarder kr och Autoliv Electronics få drygt 15% av världsmarknaden för bilsäkerhetselektronik. Förvärvet är villkorat av konkurrensmyndigheternas godkännande. Tillstånden bör kunna erhållas före utgången av innevarande kvartal. VREs fabrik i Nordamerika ligger i Markham utanför Toronto i Canada. Autoliv övertar produktionsutrustningen och hyr den del av Visteons byggnad som VRE använder. VREs utvecklingsavdelning med drygt 100 anställda är kvar i Dearborn, där Ford har sin verksamhet. Avdelningen kommer att flyttas till andra lokaler i Detroit-området, närmare Autolivs egna anläggningar.