Audi flyttade fram positionerna
Den tyska biltillverkaren Audi flyttade fram sina positioner under det gångna året. Såväl intäkter som antal sålda bilar ökade väsentligt jämfört med år 2000. Samtidigt fortsatte både produktion och medarbetarantal att stiga. - Tack vare en framgångsrik affärspolicy har Audi återigen uppnått substantiella ökningar, tillkännagav Audichefen Dr. Franz-Josef Paefgen i samband med en första återblick över förra årets finansiella resultat. Han betonade samtidigt att Audis försäljning stigit med cirka 50 procent sedan 1996. Intäkterna för Audigruppen steg under 2001 till cirka 22 miljarder euro (2000: 20 miljarder euro). Totalt i världen såldes det 726 134 Audibilar, vilket var 11,1 procent mer än föregående år. Utöver detta såldes 297 sportbilar av märket Lamborghini (en ökning med 0,3 procent). Och tillsammans med övriga märken inom Volkswagenkoncernen som säljs via italienska Autogerma (som är ett italienskt handelsbolag inom Audigruppen), sålde Audi totalt 991 444 fordon under 2001. Antalet medarbetare i Audigruppen steg under året till 50 942 (en ökning med 0,8 procent). Av dessa arbetar 44 155 på någon av Audis tyska tillverkningsorter.