Nya Volkswagen Polo
Nya Volkswagen Polo introduceras Sverige andra veckan i februari 2002. Den förra generationen tillverkades i över tre miljoner exemplar. Totalt har över sju miljoner Polo byggts genom åren. Redan första året beräknar Volkswagen att bygga 450 000 Polo. I Sverige räknar Volkswagen med att sälja 3 500 Polo år 2002. Den nya bilen sätter en ny standard i småbilsklassen i form av produktionskvalitet, materialkvalitet, komfort, aktiv och passiv säkerhet och köregenskaper. Vid introduktionen i Sverige finns två motorer att välja mellan, dels en fyrcylindrig 1,4 liters 16V-motor på 75 hk, dels en trecylindrig TDI-motor med samma effekt. Senare under året kommer en trecylindrig motor på 1,2 liter och 55 hk att introduceras, liksom en 85 hk direktinsprutad bensinmotor med mycket låg förbrukning (FSI). Karossen är 100 procent galvaniserad och karaktäriseras av klassens högsta vridstyvhet. Det är bara en av de faktorer som gör nya Polo till en särskilt säker bil och som behåller sitt värde över tiden. Volkswagen ger 12 års garanti mot genomrostning på karossen. Något som ytterligare sänker kostnaderna för bilägaren är att motorerna kräver mycket litet underhåll. Det finns inte längre något fast serviceintervall, de presenteras i stället på en servicedisplay. På så sätt kan tiden mellan service bli så lång som två år eller 3000 mil på bensinmotorerna och upp till 5000 mil på dieselmotorn. Utformningen och måtten visar också att Polo är en helt ny bil. Trots att den fortfarande är mycket kompakt har den växt i alla riktningar. Totallängden 3,897 m är 15,4 cm längre än föregångaren. Även på höjden har den växt (4,7 cm) liksom på bredden (1,8 cm). Designen är gjord för att skapa en självständig position mellan den mindre Lupo och Golf. Hartmut Warkuss, Volkswagens chefsdesigner säger så här: ”Det var helt klart att nya Polo måste bli vuxnare och mer robust.” Generellt kan man säga att även om nya Polo har den typiska Volkswagen-identiten så har den samtidigt sin egen oberoende karaktär.