Mazda visar småbilskoncept i Genève
Mazda har världspremiär för ett nytt småbilskoncept på bilsalongen i Genève. Konceptet kallas MX Sport Runabout och visar den standard Mazda vill sätta i småbilsklassen i termer av design, användbarhet och köregenskaper. Dessutom visar Mazda hela nya Mazda6 familjen, MPV facelift, den definitiva versionen av RX-8 samt en specialedition av MX-5 kallad Phoenix. Mazda MX Sport Runabout är Mazdas Zoom-Zoom filosofi överfört i småbilsform. MX Sport Runabout kombinerar klart distinkt design, dynamisk funktion samt enastående prestanda och vägegenskaper. Flera av de nya lösningar som finns i nya Mazda6 finns även i MX Sport Runabout och de kommer även att finnas i Mazdas alla framtida modeller. Interiören uppvisar kvalitetsnivåer som är exceptionella i det aktuella segmentet. Genom smart paketering ger den 5-dörrars MX Sport Runabout maximala utrymmen och flexibilitet inom ramen för de kompakta yttermåtten. Bilen ger sammantaget en enastående blandning av komfort, funktion och säkerhet i toppklass. Vid skapandet av MX Sport Runabout har Mazda försäkrat sig om att möta och överträffa kundbehoven i termer av användarvänlighet och flexibilitet för att passa människor med aktiv livsstil. Även om den kompakta karossen bara mäter 390 cm i längd och 172 cm på bredden ger det 250 cm vida axelavståndet passagerar- och bagageutrymme som hos en betydligt större bil, vilket medger att fyra vuxna färdas med utmärkt komfort. Känslan av rymd och luft understryks av de stora glasytorna och en väl tilltagen höjd; 155 cm. När MX Sport Runabout formgavs var Mazda mycket noga med att ta vara på den stora uppskattning som Demio rönt tack vare dess flexibilitet, bland annat möjligheten att frakta två mountainbikes efter att ha fällt baksätet. Detta klarar även MX Sport Runabout galant, bland annat tack vare fjäderbenstorn som inte inkräktar på bagageutrymmet plus den one-touch Karakuri mekanism för att fälla baksätet som introducerats på Mazda6. Lasthöjden är bekväm och ett antal andra lastfinesser bidrar till att ytterligare öka användbarheten. MX Sport Runabout skall även ge optimala egenskaper ifråga om miljövänlighet, ekonomi och prestanda och drivs av en nyutvecklad 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor med sekventiell ventilreglering. Den driver framhjulen via en fyrstegad automatlåda. Mazdas designchef, Moray Callum, säger så här om konceptbilen: -- Utmaningen för den exteriöra formen har varit att skapa den rätta balansen mellan emotionell Mazda design och det visuella uttrycket för bilens fantastiska flexibilitet. -- Vi har lyckats med detta genom att grafiskt understryka kupéutrymmet men ändå bibehålla det formspråk som klart och tydligt säger Mazda. Resultatet är en design som både är optimalt effektiv och har massor av karaktär. De korta överhängen och det markerade sambandet mellan hjul och kaross uttrycker den stabilitet som man förväntar sig av en Mazda och ger dessutom bilen en sportig stance. -- När det gäller interiören har vi försökt skapa en atmosfär som passagerarna bokstavligen känner sig hemma i, säger Moray Callum. Detta har uppnåtts genom en omsorgsfull balans mellan form, ytmaterial, textilier och kulörer. Ett exempel på strävan MX Sport Runabout känns omedelbart igen som en Mazda med den typiska femudds grill som är den viktigaste delen i Mazda-facet. Den och de skarpt formade multireflektorstrålkastarna går igen från Mazda6. Med stora hjul längst ute i bilens fyra hörn ger bilen en klar känsla av stabilitet, vilket också motsvaras av det nyutvecklade fjädringssystem som ger en noggrant avvägd balans mellan komfort och vägegenskaper. För att ytterligare understryka MX Sport Runabouts budskap av körglädje har konceptmodellen lackerats i en fräck och iögonfallande Yamabuki orange kulör. Den ljust beige klädseln och dekorelement i chockladtoner understryker kupéns öppna och ljusa känsla. -- Vi har visat den spännande riktning framåt vi valt genom vår nya mellanklassmodell Mazda6, säger Mazdas President Mark Fields. Med MX Sport Runabout visar vi nu hur vi för vidare denna design, funktionalitet och kördynamik till småbilsklassen. -- Mazda satte en ny standard för paketering och mångsidighet när vi introducerade Demio 1996. Nu höjer vi ribban igen i segmentet, precis som Mazda6 precis gjort i mellanklassen. * Utvecklingsarbetet med Mazdas nya småbil är på ett långt framskridet stadium och företagets första europeiska produktion är beräknad att starta i Valencia, Spanien, i början av nästa år.