Fortsatt expansion för däckvaruhus
Det Hannoverbaserade däckvaruhuset Delticom fortsätter att expandera i Europa. Sedan början av mars säljer man även däck i Sverige via en nyöppnad nätbutik. “Vår tyska webbplats har fått många förfrågningar från Sverige. Fram tills nu har våra svenska kunder varit tvungna att använda Delticoms engelska webbplats. Nu kan vi ange priserna i svenska kronor i stället för i Euro vilket underlättar prisjämförelser. Dessutom kan kunderna få däcken levererade direkt hem till sig”, förklarar Delticoms vd Andreas Prüfer. Den svenska webbplatsen har ett brett utbud med ca 40 olika däckmärken och fler än 9 000 däcktyper. Priserna är attraktiva: Delticom säljer däck till priser som är upp till 25% lägre än konkurrenternas – frakten inom Sverige inräknad. Att beställa varor är okomplicerat och kunderna får hjälp att välja rätt däck. Dessutom kan kunden kontrollera var i kedjan beställningen befinner sig. Delticom erbjuder monteringsservice för dem som behöver det. I dagsläget har man 1600 servicepartners i Europa. “Svenska monteringsfirmor kan registrera sig utan kostnad”, säger Rainer Binder, vd på Delticom. Delticom har sedan tidigare ett etablerat system för Internethandel med däck och fälgar i hela den tyskspråkiga delen av Europa, i Storbritannien samt i Nederländerna. Nu öppnar företaget alltså sin första nätbutik i Skandinavien. Delticom planerar en fortsatt expansion i Europa.