Svenskt höghållfast stål i Alfa 147:s baksäte
Genom att utnyttja ett tunnväggigt rör av, extra höghållfast tvåfasstål från SSAB Tunnplåt har Lear Corporation i Italien lyckats sänka vikten på baksätet i Alfa Romeo 147 med över 25 procent. Den nya konstruktionen togs fram på rekordtid och vann nyligen den internationella industriutmärkelsen Swedish Steel Prize. Utöver sänkt vikt har de italienska konstruktörerna lyckats förbättra baksåtets styvhet och stötupptagande förmåga, vilket bidrar till ökad säkerhet vid olyckor. Stommen i Alfa Romeo 147:s nya baksäte är uppbyggt kring en stålrörsram gjord i SSAB Tunnplåts extra höghållfasta stål Docol 600 DP med en lägsta brottgräns på 600 N/mm2. Stålet är ett tvåfasstål som ger mycket goda sträckegenskaper i förhållande till den höga hållfastheten. Resultatet har blivit en baksäteskonstruktion som är cirka 25 procent lättare och betydligt styvare och som har bättre stötupptagningsförmåga mot tidigare konstruktioner. - Stålets egenskaper har varit direkt avgörande för att nå de krav Alfa Romeo hade på baksäteskonstruktionen, berättar Dario Castellano, ansvarig för produktutvecklingen på Lear Corporation i italienska Turin. Tidskraven var också ovanligt tuffa, fortsätter Dario Castellano. Vi var tvungna att klara uppdraget på 18 månader, vilket är ungefär halva tiden mot ett normalt utvecklingsprojekt som tar närmare tre år att genomföra. Ryggstödet är den mest utsatta delen av baksätet och det är där som stålrörsramen sitter. Röret som använts är ett tunnväggigt 30 millimeters rör med en godstjocklek på 1,5 millimeter, vilket bockas till rätt ramförm. - Stålet är så starkt att vi hade kunnat göra väggarna i röret tunnare utan att äventyra hållfasthetskraven, men då hade svetsningen blivit mer komplicerad, berättar Dario Castellano. Som det är nu fungerar bockning, svetsning och annan bearbetning