23948sdkhjf

Scania och Hino i samarbete

Scania och Hino har ingått ett strategiskt samarbetsavtal som syftar till en långsiktig affärsallians. Till stor del kompletterar Scanias och Hinos produktprogram varandra, liksom företagens marknadstäckning. Hinos huvudprodukter är medeltunga lastbilar från 6 till 16 tons totalvikt, med breddning neråt till lätta lastbilar under 6 ton och uppåt till tunga lastbilar optimerade för uppemot 30 ton, eftersom totalvikterna i Japan sällan överstiger 28 ton. Dessa marknadssegment täcks in med de tre modellserierna Dutro, Ranger och Profia. Hino är starkt representerat i Asien och Oceanien. Hinos marknadsandel i det medeltunga/tunga lastbilssegmentet i Japan uppgår till 30%. Scania tillverkar uteslutande tunga lastbilar, dvs. över 16 tons totalvikt. Totalvikter på 40 ton är vanliga i Europa. Tågvikter på 55-60 ton eller mer förekommer på andra marknader, speciellt i Skandinavien och södra Afrika. Scania är starkt representerat i Europa, Latinamerika och Asien. Scania är också ett av de starkaste Europeiska tunga lastbilsmärkena i Sydostasien (utom Japan) och är marknadsledande inom det tunga anläggningssegmentet i Sydkorea. Både Hino och Scania tillverkar flera typer av busschassier för turist-, intercity- och stadstrafik. På grund av de relativt små volymerna på bussmarknaden använder bägge företagen lastbilskomponenter för att nå skalfördelar. – Hino och Scania har på flera sätt liknande ställning på sina respektive marknader, inte minst i fråga om kvalitet och image, säger Scanias VD Leif Östling. Vårt samarbetsavtal syftar till en affärsallians, som båda företagen kommer att ha nytta av. – Att företagen kompletterar varandra vad gäller produkter och huvudmarknader innebär stora möjligheter för bägge parter. Vi utvärderar för närvarande vilka områden som skulle kunna ge bra utvecklingsmöjligheter. Det första steget i samarbetet gäller Scania dragbilar, som kommer att marknadsföras av Hino i Japan. Dragbilar svarar för ca. 5 000 av de 45 000 tunga lastbilar som kommer att säljas i Japan i år. Försäljningen domineras fortfarande av lastbilar (40 000), men dragbilsmarknaden ökar, speciellt inom den tyngre delen. Under utvärdering är även en tänkbar användning av Hinos 7/8-litersmotor i Scanialastbilar upp till omkring 20 tons totalvikt. Det skulle innebära större lastförmåga i viktkänsliga transporttyper såsom distribution och containertransporter. En motor av denna storlek skulle också kunna passa för vissa busstyper. – Det tekniska samarbetet kommer att ge resultat på längre sikt. Bägge företagen har omfattande erfarenhet av forskning och utveckling, däribland inom emissionsteknik, och har tillämpat samma grundläggande princip att strategiska komponenter ska vara egenutvecklade och egentillverkade. Detta banar vägen för en riktigt konstruktiv allians, avslutar Leif Östling. Hino är en av Japans ledande tillverkare av lastbilar och bussar med dieselmotorer. Hino har under 29 år i följd varit störst på den japanska marknaden för medeltunga- och tunga lastbilar. Under 2001 såldes 53 000 lastbilar och bussar över hela världen. Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsåret fram till mars 2001 var 704 miljarder yen (6,06 miljarder euro). Samma år hade Hino 22 600 anställda och redovisade ett rörelseresultat på 5,65 miljarder yen (49 miljoner euro). Mer information om Hino finns på www.hino.co.jp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062