Nytt Volvo LV-program lanseras i Asien
Efter en framgångsrik lansering i Europa har Volvo Lastvagnar presenterat sitt nya tunga lastbilsprogram i Asien. Först ut är Sydkorea, som är företagets näst största marknad i Asien. - Vår lansering sammanfaller med att vi ser tecken på en återhämtning på huvudmarknaderna i regionen, säger Claes Svedberg, chef för International Division vid Volvo Lastvagnar. Endast Kina hade under fjolåret större försäljningsvolym än Sydkorea i fjärran östern. Efter de låga försäljningssiffrorna under finanskrisen har efterfrågan åter tagit fart. I fjol uppgick försäljningen i Sydkorea till 486 Volvo-lastbilar, en kraftig ökning från år 2000 (172 fordon). I Sydkorea marknadsförs Volvo FM12, både som dragbil och för en rad olika transportuppgifter, bl a anläggningstrafik. - Med nya Volvo FM12 har vi stora förväntningar att vår marknadsandel skall fortsätta att utvecklas positivt, säger Claes Svedberg. Från år 2000 växte totalmarknaden med elva procent till ca 7.900 tunga lastbilar i fjol. Volvo Lastvagnar har en marknadsandel på 5,7 procent och är väletable-rad på marknaden. Potentialen är stor, före den finansiella krisen var totalmarkanden för tunga lastbilar ca 20.000 bilar per år. Volvo Lastvagnar har funnits i Sydkorea sedan 1989 och har successivt byggt upp en försäljningsorganisation och ett fungerande servicenät. Idag rullar ca 2.000 Volvo-lastbilar på landets vägar.