Autoliv lanserar Smarta Säkerhetsbälten
Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har uppfunnit ett nytt säkerhetsbälte som kan anpassa sin uppbromsande kraft - och därigenom belastningen på den åkande - till hur allvarlig krocken är och till belastningen från krockkudden. När framtida bilar får sensorer som kan bestämma de bilåkandes storlek, kommer det nya bältet också att kunna justera sin maximala kraft - och därför belastningen - till varje bilåkandes individuella förutsättningar. Autolivs nya bälten kommer att vara särskilt viktiga för äldre bilåkande och många kvinnor. Dessa Smart Belts håller f n på att införas på världsmarknaden i BMWs 7- serie och Mercedes E-klass. Revbensbrott och andra belastningsskador från bältet blir allt vanligare genom att äldre bilåkande blir fler. En 60-åring tål bara hälften så hög belastning av bröstkorgen som en 20-åring. Autoliv införde därför redan 1995 säkerhetsbälten med belastningsbegränsare. I dessa bältessystem har bältesrullen försetts med en mekanism som släpper efter en aning på bältesbandet när det finns risk för allvarliga belastningsskador. I stället låter man krockkudden, med sin större yta, ta upp mer av krockkraften. Idag har nästan alla nya bilar sådana bältessystem i framsätena, om säkerhetsbältena kommer från Autoliv. I Autolivs nästa bältesgeneration har belastningsbegränsare två lägen med olika maximal uppbromsningskraft. Bälteskraften kan därför anpassas till t ex hur våldsam krocken är eller till den bilåkandes storlek beroende på vilken eller vilka sensorer bilen har. Vi har byggt in en liten växellåda i vårt senaste bältessystem, berättar Autolivs forskningsdirektör docent Yngve Håland. Systemet börjar med att strama åt bältet med uppemot 15 cm. Det sker med hjälp av en pyroteknisk bältessträckare, precis som i de flesta andra nya bältessystem. Genom att bältet stramats åt i början av krocken blir det möjligt att släppa efter lite på bandet när bältet fångar den åkande om belastningen på kroppen skulle bli för stor. I ett traditionellt bältessystem kan sådana påfrestningar uppkomma t ex när krockkudden fångar upp den åkande och belastningen från krockkudden adderas till belastningen från säkerhetsbältet. Vårt nya bältessystem lägger däremot bara in den lättare växeln för att hålla belastningen på den åkande så jämn som möjligt under hela kollisionsförloppet, fortsätter docent Håland. Vårt nya bälte kan dessutom anpassa belastningen till hur våldsam krocken är. I en våldsam kollision låter man bara ettans växel ligga i lite längre. På liknande sätt kan systemet också anpassa sin maximala uppbromsande kraft till varje åkande i bilen, om bilen har viktsensorer eller andra sensorsystem som kan bestämma en bilåkandes storlek. Eftersom lätta och korta personer varken behöver eller tål lika höga uppbromsningskrafter som större och tyngre bilåkande, kan vårt senaste bältessystem bli särskilt betydelsefullt för exempelvis kvinnor, säger Autolivs forskningsdirektör. Teknisk beskrivning Växellådan i Autolivs nya Smart Belt består av en torsionsstav som är konstruerad på så sätt att den börjar vrida sig, om kraften i den ände som håller bältet överstiger en förutbestämd nivå. Staven har två delar med olika diameter för att ger olika vridmotstånd. En metallring kopplas till antingen den grövre eller den mindre diametern. På så sätt ändras vridmotståndet och därmed bältesbelastningen på den åkande. I början av en krock när bältet fungerar ensamt, är metallringen kopplad till den större diametern för att ge ett stort vridmotstånd. När krockkudden tillkommer, byter ringen till torsionsstavens smalare sektion. Växlingen sker blixtsnabbt med hjälp av en liten pyroteknisk laddning. Systemet kan variera växlingen från det högre vridmotståndet till det lägre inom ett ganska vitt tidsspann. Ju våldsammare krocken är desto senare inträffar växlingen. I de mest våldsamma krockarna dröjer det upp till 80 tusendelar av en sekund, dubbelt så länge som i en kollision med måttligt krockvåld. När bältessystemet skall styras av krockvåldet, utnyttjar man samma sensorer som används för att aktivera bilens frontalkrockkuddar. Programvaran i krockkuddens elektroniska styrenhet måste dock uppgraderas.