Autolivs elektronikförvärv klart
Autoliv har nu slutfört förvärvet av det amerikanska företaget Visteon Restraint Electronics (VRE) som tillverkar elektronik för bilsäkerhetsystem. Autoliv fick nyligen de nödvändiga tillstånden för denna affär som offentliggjordes i förra månaden. Den verksamhet som Autoliv köper bedrevs ursprungligen av Ford. För tre år sedan lade Ford in sin komponentverksamhet i det nybildade Visteon och börsnoterade bolaget. Verksamheten omsätter ca 1,5 miljarder kronor och har 350 anställda. Alla anställda finns i Nordamerika. Drygt 100 av dem arbetar med kvalificerad elektronikutveckling. Genom förvärvet får därför Autoliv utveckling och tillverkning av elektronik också i Nordamerika, där kon cernens verksamhet hittills varit begränsad till krockkuddar, säkerhetsbälten och bilrattar. Avtalet medför också att Visteons produktion av bilsäkerhetselektronik i Portugal flyttas till Autolivs fabriker. Med VRE skaffar vi oss inte bara en gedigen bas på den amerikanska marknaden för säkerhetselektronik, utan vi blir också en av de största företagen på världsmarknaden för dessa produkter, förklarar Autolivs VD och koncernchef Lars Westerberg. Detta strategiska förvärv beräknas inte få någon resultatpåverkan i år och effekten på koncernens skuldsättning blir relativt obetydlig. Vi räknar med att investeringen redan inom två år skall nå samma räntabilitet som vi har på Autolivkoncernens övriga investeringar, tillägger Autolivs VD. Autolivs egen omsättning inom bilsäkerhetselektronik uppgår till drygt 1,5 miljarder kr. Försäljningen sker nästan uteslutande i Europa och tillverkningen är förlagd till Motala och Rouen i Frankrike. Produktutveckling finns i Motala, Linköping och Pontoise. Genom förvär vet av VRE beräknas omsättningen stiga till drygt 3,5 miljarder kr och Autoliv Electronics få drygt 15% av världsmarknaden för bilsäkerhetselektronik. VREs fabrik i Nordamerika ligger i Markham utanför Toronto i Canada. Autoliv övertar produktionsutrustningen och hyr den del av Visteons byggnad som VRE använder. VREs utvecklingsavdelning med drygt 100 anställda är kvar i Dearborn, där Ford har sin verksamhet. Avdelningen kommer att flyttas till andra lokaler i Detroit-området, närmare Autolivs egna anläggningar.