Sverigepremiär för nya Honda CR-V
Bekvämare, säkrare, starkare och snålare. Stilbildaren Honda CR-V har genomgått omfattande förändringar utan att tumma på de egenskaper som gjort modellen till marknadsledande i sitt segment: Sikt, flexibilitet, utrymme, framkomlighet, design och inte minst körkänsla och framkomlighet. Honda CR-V visades för första gången på Tokyo Motor Show för sju år sedan. Efter dess har mer än en miljon exemplar sålts i fler än 160 länder och Honda CR-V varit en stjärna bland SUV-bilar. En klass som den var med om att skapa. De flesta av de Honda CR-V som kommer att säljas i Norden tillverkas i Hondas anläggning i Swindon, Storbritannien. En del av CR-V-produktionen i Swindon kommer även att exporteras till USA. Flexibilitet, generösa utrymmen och strålande runtomsikt tack vare hög sittställning har bidragit till att göra Honda CR-V omtyckt. Vare sig den används för daglig pendling, veckohandling eller för trygg körning på tuffare underlag är CR-V utomordentligt praktisk bil. Omfattande förbättringar Generationsskiftet omfattar en mängd förändringar på flera viktiga områden. != Den nya modellen har en mer markerad, robustare formgivning och är något längre och bredare än sin föregångare. Höjden och hjulbasen är oförändrad. != Honda räknar med att nya CR-V ska upprepa Civic-modellens succé i Euro NCAP:s tester: Fyra stjärnor i provet för frontal- och sidokrockar och det unikt höga betyget tre stjärnor för fotgängares säkerhet. Ett enastående resultat i SUV-klassen. != Bränsleförbrukningen, som uppgår till 9,1 liter per 100 kilometer vid blandad körning, gör Honda CR-V till ett bra val också ur miljöhänsyn. != Den låga bränsleförbrukningen är ännu mer imponerande med tanke på att motorn är en kraftigare tvålitersmotor på 150 hästkrafter och att bilen är utrustad med automatisk fyrhjulsdrift som standard. Accelerationstiden 0-100 kilometer i timmen har sänkts med två sekunder med manuell växellåda. != Utrymmena för passagerare och last har ökat med 10 procent trots att bilens yttermått bara vuxit marginellt. != Väghållningen har förbättrats till samma nivå som en välbalanserad personbil. Såväl chassit som karossen har modifierats. != Honda har också använt flera olika metoder för att sänka bullret i kupén. Resultatet är en ljudnivå i toppklass.