Ferdinand Piëch höll sitt löfte
I höstas talade chefen för Volkswagen-gruppen, Ferdinand Piëch, om att han skulle köra till årets bolagsstämma i en bil som bara drar 1 liter per 100 km. Många tvivlade på att det var möjligt. Men den 14 april körde han från Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg de cirka 23 milen till Hamburg och förbrukade under en regnig resa 2,1 liter, motsvarande 0,89 liter per 10 mil! Snittfarten var 75 km/tim men den lilla bilen mäktar med en toppfart av 120 km/tim. Världens första 1-litersbil liknar mer en sportbil än en typisk försöksbil. Frontarean är så liten som möjligt för lägsta luftmotstånd. Den 3,65 m långa karossen är extremt smal och låg. Den har utvecklats i vindtunnel och är helt byggd i kompositmaterial och är bara 1,25 m bred och 1 meter hög. Karossen är inte lackerad, för att spara vikt. Det exklusiva materialet i karossen matchas av minst lika exklusiva material under den. Ramen är byggd i magnesium som är lättare än till och med aluminium. 1-litersbilen drivs av en 1-cylindrig dieselmotor placerad mitt i bilen framför bakaxeln. Växellådan är automatisk direktväxlad. Motorn är på 300 ccm, direktinsprutad och utvecklar 6,3 kW (8,5 hk) vid 4000 v/min och är försedd med en avancerad högtrycks bränsleinsprutningssystem. Trots de beskedliga siffrorna är bilen livlig tack vare den låga vikten, 290 kg. Hjulupphängningen är byggd i aluminium och 16-tumshjulen är gjorda i ett extremt lätt kompositmaterial för att motsvara den ultraekonomiska drivlinan. Lågfriktionsdäck används för att minimera rullmotståndet. Interiören är sportig och extremt kompakt men erbjuder tillräcklig plats för föraren och en passagerare. Sätena är också extremt lätta, med magnesiumram och kraftig men ändå bekvämt vävspänt tyg istället för konventionell stoppning. Trots att man sparat vikt överallt där det går har det inte gått ut över säkerheten. 1-litersbilen har t ex ABS-bromsar, elektroniskt stabilitetsprogram ESP och airbag på förarplatsen. Deformationsmaterial i fronten och ramkonstruktionen ger samma krockskydd och skydd mot voltning som i en GT-bil. Det är den sportbilsliknande stilen som skiljer 1-litersbilen från det spartanska försöksfordon man kunnat förvänta sig. 1-litersbilen är ett speciellt utvecklat högteknologiskt fordon, vilket märks genom de många speciella finesserna. Till att börja med gör sätesarrangemanget att de åkande sitter centralt placerade som i en klassisk tävlingsbil, med passageraren bakom föraren. Mittmotorn sitter monterad på tvären bakom dem framför bakaxeln. Den viktbesparande fjädringen består av dubbla länkarmar fram och De Dion axel bak. Tack vare den låga vikten och den låga tyngdpunkten får bilen mycket snabba och direkta styrreaktioner. 1-litersbilen har inte bara blivit sensationellt bränslesnål, den är också rolig att köra. Den har också några både nyttiga och intressanta detaljlösningar. Längst bak finns ett bagageutrymme som rymmer 80 liter, bakåtsikten har man löst genom att montera en bakåtriktad kamera. Automatisk öppning och låsning av dörröppningen tillsammans med en separat startknapp gör tändningsnyckeln överflödig. Som idé – fyra hjul men mycket låg och med de två sätena i rad – är 1-litersbilen kanske en indikation om en helt ny bilmodell. Den kan efterfrågas som en ny typ av bil allt från den supersnåla, till en billig ungdomsbil eller till och med en supersportbil med extrema prestanda.