Nasa och Volvo i gemensam PR-satsning
Tack vare ett samarbete med NASA i webbplatsen www.VolvoOceanAdventure.org, som riktar sig till barn och ungdom i skolåldern över hela världen, får Volvo Personvagnar och AB Volvo ökad publicitet. Under Volvo Ocean Race-båtarnas hamnstopp i Baltimore på den amerikanska östkusten, ska NASA ha ett antal utställningar om bland annat havens roll för jordens klimat. Alla tävlande båtar har instrument ombord som mäter och registrerar fakta om haven. Informationen förmedlas vidare till centret för havsforskning i Southampton i England flera gånger per dag, vilket ger NASA viktig kunskap för sin forskning. Detta är första gången som NASA samarbetar med ett privat företag vad gäller PR och marknadsföring. Anledningen är att de har en möjlighet att nå ungdomar över hela världen genom miljösatsningen Volvo Ocean Adventure, där skolungdomar i åldern 10-16 år uppmuntras att tävla med egna miljöprojekt. Nästa hamnstopp efter Baltimore för Volvo Ocean Race-tävlingen, blir La Rochelle i Frankrike runt den 11 maj. Därefter väntar Göteborg i slutet av maj och slutligen målet i Kiel, Tyskland runt den 9 juni.