23948sdkhjf

Autoliv första kvartalet

Autoliv Inc. förbättrade både vinsten och kassaflödet under årets första kvartal, trots 5% lägre försäljning till följd av negativa valutaeffekter på 4% och 2% lägre bilproduktion. Med samma redovisningsregler för 2001 som för 2002 steg resultatet efter finansnetto med 18% till 62 MUSD, vinsten efter skatt med 16% till 39 MUSD och vinsten per aktie med 18% till 40 cent. Förbättringarna beror främst på det åtgärdsprogram som offentliggjordes i höstas, på lägre materialkostnader och på lägre finanskostnader. Till detta kommer ytterligare 13 MUSD till såväl rörelseresultatet som nettovinsten till följd av förändrade redovisningsregler (SFAS 142). Verksamheten gav ett kassaöverskott på 113 MUSD och nettolåneskulden sjönk under en miljard dollar. Marknadsöversikt Produktionen av lätta motorfordon beräknas ha minskat med 2% i triaden dvs Nordamerika, Europa och Japan under perioden januari -mars 2002 jämfört med motsvarande kvartal 2001. I Europa, där koncernen har hälften av sin försäljning, beräknas bil produktionen ha minskat med 8% beroende på att påskledigheten inföll tidigare i år och på att biltillverkarna fortsatt att minska sina lager. Bilförsäljningen har också fortsatt att försämras. Under rapportperioden sjönk den med 4%. Tre stora Autolivkunder - BMW, Peugeout/Citroën och Renault - ökade dock sin försäljning. Den goda utvecklingen för BMW förklaras av den nya Mini-modellen, till vilken Autoliv är system leverantör för säkerhetssystemen. I Europa gynnandes Autoliv av sin kundsammansättning. I Nordamerika, som svarar för en tredjedel av koncernomsättningen, steg tillverkningen av lätta motorfordon med 3% från en ovanligt låg nivå under jämförelsekvartalet. Utfallet var betydligt bättre än den minskning på 0,5% som förutsågs i januari. Att utfallet av bilproduktionen blev så mycket bättre än väntat berodde uteslutande på den starka utvecklingen för SUV:s och övriga lätta lastbilar. Inom detta segment, som utgör mer en halva fordonsproduktionen i USA, steg tillverk ningen med 9%. Tillverkningen av personbilar, som är Autolivs viktigaste segment, sjönk däremot med drygt 2%. I Nordamerika missgynnades alltså Autoliv av sin försäljningsmix. I Japan, som svarar för en tiondel av koncernens omsättning, ökade bilproduktionen med 1%. Effekten av den lägre produktionen av lätta motorfordon uppvägdes av en fortsatt stark efterfrågan på nya bilsäkerhetssystem t ex sidokrock kuddar och i synnerhet The Inflatable Curtain. Detta och liknande sidokollisionsskydd för huvudet installeras numera i drygt 15% av alla nya bilar. I Europa är installationsgraden redan uppe i 30%, och i Japan ökar installationsgraden snabbt. Även sidokrockkuddar som skyddar bröstkorgen har blivit viktiga i marknadsföringen av nya bilar och 70% av alla nya bilar i Europa säljs med detta relativt nya säkerhetssystem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078