23948sdkhjf

Dubbla race-premiärer

- Här har man gått och väntat hela vintern. Och så börjar alla samma helg! De nordiska racingförare som vill tävla utomlands har det inte lätt. Det är stor racingpremiär på Kinnekulle Ring utanför Götene nu till helgen 27-28 april. Samtidigt är det sPå Kinnekulle Ring är det anrika SSK-serien som rullar igång igen. En av klasserna är standardvagnsklassen Volvo Original, där alla förare tävlar med likvärdiga bilar. Klassen har körts sedan 1990 och alltid sett lika ut. Så därför är det snudd på sensation nu när man nu kommer med ett justerat reglemente: - Vi har faktiskt förenklat reglementet. Målet är att det ska bli ännu enklare att börja med racing, säger SSK:s presschef Fredrik L´Estrade och tillägger: - Nu behöver bilarna inte vara godkända för gata och förarna kan dessutom plocka ut inredningen. Drivlinan är densamma så fortfarande är all trimning förbjuden. Men regeln innebär att det blir billigare att bygga på lite nyare modeller, främst 740 och 940. Sammanlagt startar 15-16 bilar i klassens ny-premiär. Det är en låg siffra som förklaras av att ett 10-tal av förarna i klassen har valt att åka till Danmark och den danska premiären i stället: - Vi har pratat om ett race i Danmark i flera år och så har vi sådan otur att tävlingarna körs samma helg, suckar Wenche Nafstad. Wenche är bas för Volvo-klassen i Norge. För det är inte bara i Sverige som man tävlar med de här bilarna: - Absolut inte. Vi har haft den här klassen i norsk bilsport sedan 1993 och i dag är vi Norges största tävlingsklass, säger Wenche, som själv har ett förflutet som rallyförare. Bland de svenska favoriterna i Danmark märks t ex comebackande Anders Manley, Fjärås MK och comebackande norrmannen John Berthelsen. Med i startlistan finns också prins Joachim av Danmark. Den danske prisen ska dock inte köra Volvo Original utan racingdebuterar i veteranklassen, där han ställer upp med en Ford Cortina från 1965. På Kinnekulle är det massor av nya namn i listan vilket gör resultatet svårtippat. Men Max Jensen, Örebro, Peter Karlsson, Ljusdals RC och Mats Gustavsson, Örebro torde vara tre av förarna som får med slutstriden att göra. Tävlingen i Danmark ingår i Nordic Racing Cup 2002 medan Kinnekulle-tävlingen är premiärtävling i SSK Svenska Racingserien 2002 och dessutom är den årets första banracingtillfälle för de som tävlar i Volvo All Championship, mästerskapsserien på alla underlag. Dvs den svenska serien. För samma serie finns i Norge och där avverkade man nyligen andra grenen (backe) med flera framträdande svenska placeringar: Janne Sundkvist från Offerdal vann Elit före Jan Einar Myraas medan Henrik Pettersson, MK Vättle vann C före Bjørn R. Johnsen och Mats Gustavsson, Örebro. Nästa svensk i startfältet - Kristin Swensson, SMK Söderhamn - körde in som femma i klassen och jagar Henrik Pettersson i sammandraget tack vare sin fullpoängare på is i vintras. Ställningen i den norska serietoppen efter två deltävlingar: Elit : 1) J. E Myraas, Norge 54, 2) Kjetil Tangen, d:o, 40, 3) Jan Sundkvist, Sverige, 30, 4) Tom Nygren, Norge och Ingvar Nilsson, Sverige, vardera 25. C-förarserien: 1) Henrik Pettersson, Sverige, 53 p, 2) Kristin Swensson, d:o, 52. 3) Torleif Johannson, Norge och Mats Gustavsson, Sverige, vardera 50.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078