Kartell i astfaltbranschen
Vägverket överlämnade igår en extern rapport till Konkurrensverket. Enligt rapporten har Vägverket Produktion samverkat med konkurrenter vid anbudsgivning inom asfaltbranschen. Rapporten är resultatet av den externa granskningen som Vägverket beställde med anledning av Konkurrensverkets utredning. Advokatbyrån Linklaters Lagerlöf, som gjort utredningen åt Vägverket, har haft tillgång till ett omfattande skriftligt material. Advokatbyrån har bland annat fått ta del av det material som Konkurrensverket beslagtog vid gryningsräden mot Vägverket Produktions kontor i Växjö under senhösten 2001 och material från Vägverkets egen utredning med anledning av Konkurrensverkets misstankar. Dessutom har Linklaters Lagerlöf intervjuat ett dussintal personer inom Vägverket. Linklaters Lagerlöf har i sin rapport kommit fram till att Vägverket Produktion samverkat med konkurrenter avseende utformning av anbud i flera kommunala upphandlingar i Sydvästra Sverige samt med Vägverket som beställare i Västra Sverige. I rapporten anger advokatbyrån också att det finns misstankar om att Vägverket Produktion deltagit i en liknande anbudssamverkan mot Vägverket som beställare i två andra regioner. Linklaters Lagerlöf har inte funnit att Vägverket Produktion varit ledande i den samordning som de anser materialet visar på. Det material som advokatbyrån granskat antyder att Vägverket Produktion i anbudsgivningen i de aktuella fallen lagt anbud baserade på information som kommit från andra företag. Vägverket Produktions roll - Jag ville inte tro att våra egna entreprenörer, som har som uppgift att vitalisera entreprenadmarknaden och pressa priserna, i strid med detta medverkat i en anbudssamverkan. Vägverket är dessutom självt som väghållare en stor beställare inom asfaltbranschen. Det är alltså viktigt med en ständig rationalisering och att priserna hålls nere inom denna del av anläggningsbranschen liksom inom andra delar av branschen, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i en kommentar till utredningen. Förändringar -Allt tyder på att ett fåtal personer från Vägverket Produktion har varit inblandade i den otillåtna samverkan, och jag hoppas att det inte ska vara fler när Konkurrensverket är klara med sin utredning. Det kommer under alla omständigheter att krävas kraftfulla åtgärder såväl inom Vägverket Produktion som hos beställaren Vägverket. Inom Vägverket Produktion frånträder vissa nyckelpersoner sina befattningar och ledningsfunktionen förstärks. För att bättre utnyttja den betydelse Vägverket har som beställare planeras för omfattande förändringar. Några har redan genomförts, säger Ingemar Skogö. Stora prisskillnader Mot bakgrund av den externa rapporten från Linklaters Lagerlöf är det sannolikt att Vägverket som beställare har drabbats av effekterna av en anbudssamverkan på asfaltmarknaden. Vägverket har därför redan vidtagit åtgärder inför upphandlingen av beläggningsarbeten för 2002. Bland annat har en central analysgrupp undersökt priserna på beläggning och funnit dramatiska prisskillnader på ett antal standardprodukter. De senaste åren har det varit markanta prisökningar i mellersta och västra Sverige som år 2002 följts av stora prisfall. De stora skillnaderna kan inte förklaras med olika transportlängder eller olika beställarkrav i dessa regioner. Prisnivån på samtliga standardprodukter skiljer sig även år 2002 mellan olika delar av Sverige Priset på lika produkter kan skilja med upp emot 30 procent mellan två regioner eller från ett år till nästa. Den lägsta och jämnaste prisnivån har funnits i Norrland, Stockholmsområdet och Skåne. De största och mest systematiska prisvariationerna gäller varmblandade produkter, främst från större, fast etablerade asfaltverk. Överpriser Vägverket har försökt skatta överpriser i 2001 års produktion. Om utlagd volym 2001 skulle utförts med 2002 års anbudspriser skulle den totala kostnaden sänkts med mellan 100 och 125 miljoner kronor, en minskning med 6 - 8 procent. - Detta innebär en betydande förlust för verksamheten och i slutänden för skattebetalarna som har rätt att kräva att pengarna går dit dom ska, säger Ingemar Skogö. - I genomsnitt är det fem anbudsgivare per upphandling. På en fungerande marknad borde detta räcka för att uppnå konkurrens. Vi skulle dock önska att det fanns fler regionala entreprenörer, säger Ingemar Skogö.