Nissan är på gång
Nissan Motor Co., Ltd fortsätter att redovisa positiva siffror för produktion, försäljning och export. Under mars månad ökade produktionen, över hela världen, med 4,5 %. Samtidigt tvingades man dock notera en nedgång i försäljningen på de tre stora marknaderna Japan, Europa och Nordamerika med 5,3 %. Under den senaste 12-månadersperioden har företagets globala produktion minskat med 5,3 % medan försäljning på de tre stora marknaderna minskat med 3,6 %. Produktion Företagets globala produktion steg, för femte månaden i rad, under mars med 4,5 % till 238.000 enheter, jämfört med samma månad förra året. Den japanska produktionen ökade med 6,8 % jämfört med förra året. Ökningen förklaras främst genom en mycket stor efter-frågan på den nya modellen March (Micra i Europa) och Infinity G35, som exporteras till USA och xportframgångarna för företagets nya 4-hjulsdrivan allroundbil – X-TRAIL. Nissans produktion i USA ökade med hela 62 % främst beroende på hög efterfrågan av de nya modellerna Altima och Xterra. I Mexiko sjönk dock produktionen något med 2,5 %, jämfört med förra året. I England minskade produktionen med 6,5 % främst beroende på att produk-tionen av nya Primera ännu befinner sig i inledningsskedet. I Spanien minskade produktionen med 64 % beroende på att man stoppat produktionen av en del äldre modeller som kommer att ersättas med andra produkter. I övriga regioner ökade produktionen under mars månad med 3,1 %. Under den senaste 12-månderperioden minskade företagets globala produktion med 5,3 % till 2.474.888 enheter jämfört med föregående jämförbara period. Den japanska produktionen under samma period uppgick till 1.272.851 enheter – en minskning med 3,1 %. Minskningen beror dels på en svag hemmamarknad och dels på en medveten satsning från företaget att utveckla produktionen i andra delar av världen. Under den senaste 12-månadersperioden ökade produktion i USA med 3 % jämfört med föregående period. En kraftig ökning noterades dock för den senare delen av perioden efter introduktionen av nya Altima och en nydesignad Xterra i september förra året. Produktionen i England minskade med 12,8 % beroende på omställningen till den helt nya Primera-modellen som introducerades under mars månad i år. I Spanien minskade produktion under de senaste 12 månaderna med 28,6 % beroende på att äldre modeller togs ur produktionen. Försäljning Nissans försäljning i Japan minskade under mars med 9,2 % till 100.737 enheter. Detta trots att den nya modellen March noterade en dubblerad försäljning och att efterfrågan för model-lerna Wingroad och Stagea var mycket stor. Nissan marknadsandel på hemmamarknaden upp-gick till 19 %. Nissans försäljning i USA ökade under månaden med 10,1 % jämfört med förra året. Främsta skälet till denna stora framgång var fortsatt stark föräljning av modellerna Altima, Maxima och Xterra samt introduktionen av Infinity G35. I Europa minska Nissan-försäljningen med 11,8 % främst beroende på att nya Primera ännu befinner sig i introduktionsskedet. Under de senaste tolv månaderna har Nissans försäljning på hemmamarknaden minskat med 2,6 % till 713.521 enheter jämfört med föregående period. Nissans resultat följer totalmark-nadsutvecklingen. Företaget har under perioden introducerat den helt nyutvecklade Stagea och förbättringar på modellerna Serena, Wingroad och Liberty. Under de senaste 12 månaderna uppgår Nissans marknadsandel till 17,9 % - en ökning med 0,1 % jämfört med motsvarande period för ett år sedan. Under den senaste 12-månadersperioden har Nissans försäljning i USA minskat med 3,4 % till 718.788 enheter, jämfört med föregående period. Försäljningsnedgången är ett resultat av att totalmarknaden minskade under första delen av perioden jämfört med en kraftig utveckling året tidigare. Försäljningen över den senaste 6-månadersperioden har däremot förbättrats kraftigt som en följd av introduktionen av nya produkter. Försäljningen i Kanada ökade med 20 % och i Mexiko med 7,4 %. Under den senaste 12-månadersperioden minskade Nissans försäljning i Europa med 11,1 % till 468.391 enheter, jämfört med samma period för ett år sedan. Export från Japan Under mars månad ökade Nissans export från Japan med hela 32,1 % till 59.213 enheter. Det är andra månaden i rad som man noterar en ökning. Ökningen beror främst på en stark efterfrågan av Infinty G35 i USA och stora framgångar för nya King Cab och Patrol i Mellan-östern. Exportökningen beror också på att man utergått till normala exportvolymer till Kina. Under den senaste 12-månadersperioden har Nissan, för fjärde gången i rad, minskat exporten från Japan. Minskningen är planerad och beror på att man prioriterar lokal produktion. Exporten till Mellanöstern har dock ökat beroende på ett bra mottagande av nya och förbättrade produkter.