Tufft för små team i Formel 1
Prost teamet i konkurs, Jordan sparkar fyrtio anställda, flera av småteamen har ekonomiska problem - lågkonjunkturen har nått Formel 1. Sportvärldens största och snabbaste pengakarusell trampar på bromsen. Elva team omsätter i år tjugotvå miljarder kronor över 17 tävlingar. Men bara några av de minsta har ekonomiska bekymmer. - Lågkonjukturen kommer inte att skada Formel 1, förklarade sportens starka man Bernie Ecclestone för någon vecka sedan. Den engelska tidningen Autosport publicerade under torsdagen en intervju med tre F 1-stallchefer som vädjar till FIA (Int. Bilsportförbundet) att omedelbart införa regler som skär ned kostnaderna. De tre är Eddie Jordan, Tom Walkinshaw i Arrows och Flavio Briatore i Renault. - Vi måste göra något nu...Vi måste se till att vår show är absolut den bästa, gör den bättre om möjligt och skära ned kostnaderna om möjligt. Om inte kommer Formel 1, som vi känner sporten, att försvinna, säger Eddie Jordan till Autosport. Jordanteamet omsatte 950 miljoner kronor år 2000. Men sedan cigarettföretaget Bensin & Hedges hoppat av som sponsor har stallet i år ett mycket tufft år.I tisdags reducerades teamet med femton procent, vilket drabbade de anställda hårt. Tidigare i vinter gjorde Prost teamet konkurs med 270 miljoner kronor i skulder. FIA kan inte ingripa under pågående säsong med mindre än att samtliga team stödjer beslutet. Och de stora teamen går inte med, utan menar att klarar man inte av att deltaga i Formel 1 skall man inte vara med. En av teamens största utgift är motorerna, men bara två team Sauber och Arrows, betalar för sina motorer varav Sauber har motorerna finansierade genom sponsorer. Alla övriga team får motorerna gratis eller av bilföretag. McLaren ägs till 40% av Mercedes, Ferrari ägs av Fiat, Renault, Toyota och Jaguar ägs till 100 procent och kontrolleras av bilföretagen. Sauber är fristående men starkt kopplat till Ferrari. Bara Jordan, Arrows och Minardi som är de tre team som har sämsta ekonomin är helt fristående. Därtill kommer BAR , ägt av ett cigarettföretag men förhandlar just nu om ett samgående med Honda. Bilföretaget som i år lägger in 2,1 miljarder kronor i sitt samarbete med BAR och Jordan Bilföretagen är intresserade att ta över eller starta ett eget mästerskap. Till stor del för att få kontroll. De hotar med att starta egen serie 2008, på grund av oron över vad som händer när Bernie Ecclestone trappar ned och planerna på att kraschade Kirschimperiet skulle ta över. Lättaste sättet att snabbt skära i kostnaderna är att dra ned på testerna. Men de hjälper knappast småteamen som inte har råd att testa. Långsiktigt presenterade FIA i mars i år,nya regler för att dra ned kostnaderna, efter en övergång skulle stallen endast få använda en motor per bil och tävling från och med 2004. Motorkostnaden beräknas till en kvarts miljon kronor per team och år. Ett annat hot mot Formel 1 är förbudet mot tobaksreklamen, EU beslutar eventuellt om stopp juli 2005, medan resten av världen följer efter 1 januari 2007. Cigarettföretagen beräknas i år tillföra 2,5 miljarder kronor. Kostnaderna i Formel 1 är ofattbara. Toppteamen som Ferrari, Williams, McLaren, Toyota och Renault omsätter två-tre miljarder kronor per team och år. De har 800-1.000 anställda per team, närmare 100 av dem finns med på tävlingarna, flyger i privat jet eller businessclass. Ingen flyger turistklass. Bara däckkostnaden för ett år är 13 miljoner kronor per team. Bensinen kostar tolv miljoner kronor per säsong, men heter man Ferrari levereras den gratis från Shell, samma favör har även de andra toppteamen. Lönekontot är imponerande, Michael Schumacher har 350 miljoner om året från Ferrari. Bara tre förare har mindre än fem miljoner kronor i årslön. Stallchefen, liksom Bernie Ecclestone finns alla med på listan över Englands rikaste. Motorsporten är till stor del koncentrerad till England och beräknas sysselsätta 50.000 människor. Men den här helgen riktas ögonen mot Barcelona där årets femte VM-deltävling avgörs.