Tronskifte i VOC-racing
Nu blir Peter Karlsson från Ljusdal svårslagen på bana. I årets racingpremiär på Kinnekulle Ring i helgen dominerade Peter totalt och vann båda finalerna i standardvagnsklassen Volvo Original. En av finalerna kördes i hällande regn och den andra på torr bana. Men underlaget spelade ingen roll - den 29-årige hälsingeföraren var bäst, oavsett fäste. - Det kanske såg lätt ut. Men jag fick ta i rejält på de första varven. Sedan fick konkurrenterna fullt upp med varandra, och då är det inte så svårt att försvara ledningen, sa Peter Karlsson när han fick av sig hjälmen efter sin andra seger. Peter Karlsson är en mycket mångsidig tävlingsförare, lika skicklig på alla underlag och i alla tävlingsformer. Han har tidigare vunnit rikstäckande seriesegrar både i rally och på isbana. Så nu är målet att ta hem också en racingtitel. - Jag försökte på allvar förra året och var på pallen i några race. Totalt slutade jag på tredje plats i Svenska Racingserien. - Men här var mina första segrar i serien, så just nu är utgångsläget det bästa tänkbara. Fast jag tänker absolut inte ta ut några segrare i förskott. Det blir säkert tuffare längre fram under säsongen. Volvoförarna körde två finaler på Kinnekulle den här helgen och det var många nya, unga förare som presenterade sig på allvar. Den första finalen kördes i regn och kampen om platserna bakom Peter blev minst sagt spännande. Frederick Bylund från Köping körde strålande och lyckades till slut knipa andraplatsen, hårt uppvaktad av ett helt koppel förare. Under de sista varven pressades han hårt av Patrik Jansson från Lerum men täppte till rutinerad och kunde alltså hålla undan över mållingen. Patrik i sin tur uppvaktades i sin tur av ett par andra unga förare - Kalle Norrby, SMK Linde och Johan Persson, Köping. Men också veteranen Max Jensen från Örebro var inblandad i striden om tredjeplatsen. Det andra racet kördes på torr bana, men för Peter Karlsson spelade det ingen roll. Han gjorde precis som i första racet: tog starten och ledde från första kurvan till dess målflaggen föll efter 15 varv på den tuffa, svårkörda banan. Bakom hälsingeföraren blev det tätt värre - så tätt att Max Jensen fick en smäll, snurrade och tvingades bryta. Fredrik Bylund dömdes som vållande och fick lämna arenan varvet efter. I stället tog Patrik Jansson över andraplatsen, uppvaktad av Johan Persson från Köping, som tog sitt unga racinglivs första pallplacering: - Jätteroligt. Det har gått mycket bättre än väntat hela helgen, log 22-åringen som började sin racingkarriär i SSK:s juniorklass och som nu på allvar etablerat sig i den här tunga standardvagnsklassen som i år fått ett nytt reglemente: - Bilarna i Volvocupen har blivit både lättare och reglementet enklare. Förmodligen den enda klass i racingvärden som gått åt det hållet. Normalt blir racingklasserna bara dyrare och mer komplicerade, berättade SSK:s presschef Fredrik L´Estrade. Alla bilar var dock inte rena racingbilar. Eftersom den här tävlingen också ingick i mästerskapsserien på alla underlag, där man tidigare kört vinterrally och racing på is, så fanns också ett antal rallyförare på plats. Men givetvis kunde ingen av dem hota All Championship-specialisten Peter Karlsson, som alltså fick inte mindre än fyra segerpokaler med sig hem från racinghelgen på anrika Kinnekulle Ring utanför Götene. MANLEY VANN I DANMARK Det var inte bara på Kinnekulle det var premiär den här helgen. Samtidigt med Kinnekulle-racet kördes också första delen i den nordiska serien - på danska Ring Djursland. Också på Jylland körde man dubbeltävling och också där var det en förare som dominerade. I Danmark hette föraren Anders Manley och är en segervan veteran som tävlar för västkustklubben Fjärås MK. Två i första finalen blev en annan veteran - göteborgsföraren Lasse Taipale - medan comebackande norrmannen John Berthelsen körde in på tredje plats. I andra finalen vann Manley igen medan Taipale och Berthelsen skiftade placeringar. Nu tog norrmannen silverplatsen medan Taipale fick nöja sig med att bli trea. Nästa deltävling i Nordic Racing körs redan om två veckor - på Våler-banan i Norge. Resultat, Volvo Original Svenska Racingserien, Kinnekulle: Final 1: Peter Karlsson, Ljusdals RC, 14.57,9, 2) Frederick Bylund, Kolsva MS, +11,5 sek, 3) Patrik Jansson, MK Vättle Göteborg, +12,3, 4) Kalle Norrby, SMK Linde, +12,4, 5) Max Jensen, SMK Örebro, +13,6, 6) Johan Persson, Kolsva MS, +14,5, 7) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +14,9, 8) Jörgen Welter, Stocksunds SMK, +19,1. Final 2: Peter Karlsson, 16.46,5, 2) Patrik Jansson, +7,5 sek, 3) Johan Persson, +9,6, 4) Kalle Norrby, +18,2, 5) Mats Gustavsson, +19,0, 6) Daniel Ullbors, Mora MK, +19,3, 7) Håkan Olofsson, SFS Sveg, +23,5, 8) Rogert Levin, +28,1. All Championship: 1) Peter Karlsson, 2) Mats Gustavsson, 3) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 4) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn och Kåge Svensson, Örebro RC, 6) Jan Sundkvist, Offerdals MK. Sammanlagt efter 6 deltävlingar: Elit A: 1) Ingvar Nilsson, 79 p, 2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 55. Elit B: 1) Jan Sundkvist, 82, 2) Peter Karlsson, 76. C-serien: 1) Mats Gustavsson, 55, 2) Fredrik L´Estrade, 53, 2) Klas Spring, Ljusdals RC, 50. Volvo Original Nordic Racing Cup, Djursland Ring, Danmark: Race 1: 1) Anders Manley, Fjärås MK, 13.31,1, 2) Lasse Taipale, MK Vättle Göteborg, +10,8 sek, 3) John Berthelsen, Norge, +11,4, 4) Jahn I Blad, d:o, +11,8, 5) Henrik Pettersson, MK Vättle, +21,1, 6) J E Myraas, Norge, +38,2, 7) Nisse Jönsson, Kristianstads MK, +39,3, 8) Hasse Svensson, Hyllinge MS, +40,0. Race 2: 1) Anders Manley, 13.24,1, 2) John Berthelsen, +16,9 sek, 3) Lasse Taipale, +19,4, 4) Jahn I Blad, +25,5, 5) Henrik Pettersson, +33,2, 6) Nisse Jönsson, +46,5, 7) J E Myraas, +48,4, 8) Hasse Svensson, +50,2.