23948sdkhjf

Rosenblad kör S 60-Challenge gästbil

Vem som ska köra S60-Challenge Castrol gästbil vid premiären på Mantorp har länge varit en hemlighet. Tills nu. Först ut blir STCC-profilen Carl Rosenblad. I och med att Nissan la ned sin STCC-satsning förra året letade sig Carl Rosenblad ut i Europa. Nu kör han GT serien men känner fortfarande ett sug efter Supertouring och den svenska publiken. Därför var det ett lätt beslut att fatta då Volvos motorsportchef, Alexander Murdzevski kom med en förfrågan om Rosenblad ville köra gästbilen i premiären av den nya klassen S60-Challenge. - Han frågade mig för ungefär en månad sedan och jag sa ja direkt. Det är roligt att göra sådant som folk inte förväntar sig att man ska göra. Volvo och Flash Engineering var ju en av mina huvudkonkurrenter under flera år i STCC, säger Rosenblad. Gästbil i samarbete med Castrol S60-Challenge ska sändas i SVT tillsammans med Cart och ETCC och intresset för klassen är redan stort. För att göra det ännu större har Volvo i samarbete med Castrol valt att ställa en gästbil på griden vid varje tävling. Vem som kör gästbilen i respektive tävling kommer att hållas hemligt in i det sista, men klart är att samtliga gästförare är kända förare. - Detta är för att öka intresset ytterligare. Vi tror mycket på den här klassen och en känd gästförare vid varje tävling kan nog sätta lite mer krydda på evenemanget, säger Alexander Murdzevski, Motorsportansvarig Volvo Personbilar Sverige. Holm Jacob Metheson, Motorsportansvarig i Norden för Castrol tillägger: - Castrol har, precis som Volvo, en lång och framgångsrik tradition inom motorsport. Vi ser mycket fram mot att få samarbeta med Volvo, såväl inom motorsport, som inom affärsområdet smörjmedel och har stora förhoppningar om att det blir ett framgångsrikt samarbete inom bägge områdena. Rosenblad först ut Vem som skulle sitta bakom ratten i Castrol gästbilen vid premiären på Mantorp den 11 maj har också länge varit en hemlighet, men nu är det alltså offentligt att STCC-profilen Carl Rosenblad är först att utmana. - Känns otroligt spännande. Det ska bli skönt att göra något nytt och komma tillbaka till de svenska banorna igen. Det jag saknat mest är den svenska publiken, säger han förväntansfullt. Kommer det inte kännas svårt att köra en S60-Challenge bil nu då? - Nej, det tror jag inte. Det är fyra hjul och en ratt och efter några varv så vet man vad bilen gillar och inte gillar. Rosenblad hade några lyckosamma race på Mantorp förra året. Vid den andra tävlingen vann han det första racet på 1.19,181. I finalen visade han återigen hög klass och segrade i det första racet med bästa tid på 1.24,243. - Det gick bra där i några race och jag vet att jag är snabb på Mantorp. Därför har jag också en ganska hög målsättning vid premiären och siktar på att hamna bland de tio främsta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063