23948sdkhjf

Bilägarna om verkstadskvalitet och service

För femte året i sträck domineras bottenregionen av Volkswagen-koncernens bilmärken när de svenska bilägarna sätter betyg på service- och verkstadskvalitet efter ett års körning. Det visar Motormännens nybilsenkät som publiceras i det kommande numret av tidningen Motor. Katastrofen är ett faktum för Volkswagen-koncernen. För femte året i följd gör de svenska bilägarna tummen ner för den service- och verkstadskvalitet som koncernen erbjuder. Motormännens nybilsenkät, som besvarats av 13 668 nybilsägare, innebär dystra betyg för VW-koncernens bilmodeller. Missnöjet med försäljarnas och verkstadspersonalens service är mycket påtaglig. Bottenlistans sex sista platser intas av Volkswagen, Audi och Seat. För det fjärde märket i koncernen, Skoda, kan en viss uppgång noteras jämfört med fjolåret. Bilägarnas hårda kritik mot koncernens serviceorganisation har nu resulterat i försäljnings- minskningar som i sin tur kan innebära nya problem för koncernen. Det är därför av stor vikt att VW-gruppen omgående ser till att lösa sina kvalitetsproblem, säger Terje Eklund, som är tekniskt ansvarig hos Motormännens Riksförbund. Många bilägare upplever att de får vänta länge på att få in bilen på verkstad. När de väl är där råkar många ut för dåligt verkstadsarbete. Generellt sett har kvaliteten på verkstäderna blivit bättre under de 18 år som vi genomfört M-enkäten även om det under senare år varit många klagomål på väntetiden, säger Terje Eklund. Verkstäderna på landsbygden får oftast de bästa betygen. Väntetiderna är kortare, kvaliteten på arbetet uppfattas som högre och bemötandet är bättre. Troliga förklaringar är att man som kund är mindre anonym och att verkstäderna inte är lika stora som i storstäderna. M-enkätens bästa betyg erhåller de asiatiska bilarna. I topp hittar vi Mazda, Toyota och Hyundai. Allra högst betyg för sin verkstadskvalitet får Mazda 323 tätt följd av Mazda 626. - Bra bilar kräver bara rutinservice, något som verkstäderna nästan aldrig misslyckas med. Ägarna behöver inte besöka verkstaden för andra åtgärder. Bilens grundkvalitet betyder mycket för verkstädernas betyg, säger Terje Eklund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062